Max Verstappen och Viaplay ingår partnerskap

• Världsmästaren i Formel 1 medverkar i exklusivt innehåll för Viaplay
  • Max Verstappen blir Viaplay-ambassadör i flera marknader
  • Viaplay lanserar i Nederländerna den 1 mars 2022

Den regerande Formel 1-världsmästaren Max Verstappen och Viaplay har ingått ett flerårigt partnerskap där nederländska stjärnföraren kommer att medverka i exklusivt innehåll för Viaplay-tittare. Supportrar kommer att kunna streama unika dokumentärprogram där Verstappen avslöjar hemligheterna för att erövra Formel 1:s tuffaste banor, tillsammans med fascinerande inblickar i hans liv borta från sportens hårda press, och mycket mer. Verstappen blir också en Viaplay-ambassadör i samtliga marknader där Viaplay innehar rättigheterna för att visa Formel 1.

I december 2021 skapade Red Bull Racings Max Verstappen historia som första nederländska förare att vinna förarmästerskapet i Formel 1. Titeln krönte en hastig uppgång för 24-åringen, redan Formel 1:s yngsta förare och loppvinnare någonsin, och såg honom nämnd till årets nederländska idrottsman.

Verstappen inleder försvaret av sin titel i mars, backad av ett enormt antal passionerade supportrar. Varje lopp från nya Formel 1-säsongen – inklusive Nederländernas Grand Prix från den kända strandbelägna banan Zandvoort – blir direktsänt på Viaplay i Nederländerna och alla nordiska och baltiska länder. Från 2023 kommer Viaplay även att visa Formel 1 i Polen.

Dessutom kommer Jos Verstappen – Max far, och en känd före detta förare med 106 Grand Prix starter i sitt namn – att ansluta till Viaplays team av internationella Formel 1-analytiker.

Max Verstappen: “Jag ser verkligen fram emot det här spännande partnerskapet med Viaplay, eftersom våra ambitioner att vara bäst i våra respektive områden matchar varandra. Det blir häftigt att jobba med Viaplays professionella on-site-reportrar som David Coulthard, Mika Häkkinen och Tom Kristensen. Jag är säker på att deras erfarenhet som tidigare toppförare kommer att utgöra en stor tillgång. För nederländska tittare är Viaplay kanske något nytt, men det är en beprövad internationell streamingtjänst. Det är fantastiskt att jag kommer att kunna nå många supportrar med det unika innehållet som vi skapar tillsammans.”

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Max Verstappen och Viaplay är en perfekt match. Vi är en världsledare i att streama sport, där vi är på god väg mot att visa fler än 100 000 direktsända timmar varje år från en oöverträffad rättighetsportfölj, samtidigt som Max sensationella skicklighet har tagit honom till toppen som den 34:e världsmästaren. Och vi är båda redo att accelerera ännu mer! Vi ser fram emot att jobba nära med denna talangfulla och karismatiska superstjärnan.”

Peter Nørrelund, NENT Group Chief Sports Officer: “Partnerskapet med Max Verstappen visar styrkan i vårt engagemang till Formel 1. Viaplay bevakar denna fantastiska sport på ett sätt som helt enkelt inte är tillgängligt någon annanstans, med de bästa studior, föraråtkomst och experter som Mika Häkkinen, David Coulthard och Tom Kristensen. Att addera exklusivt innehåll från Max kommer att ta tittarna närmare den snabbaste showen i världen som aldrig förr.”

Viaplay lanserar i Nederländerna den 1 mars 2022 med en unik kombination av premium direktsänd sport, Viaplay Originals, internationella filmer och serier, och barninnehåll. Tillsammans med Formel 1 blir tjänsten den nederländska hemvisten för Bundesliga, PDC dart och mer, följt av Premier League i augusti. Viaplay kommer att kosta EUR 13,99 per månad och vara tillgänglig genom distributionspartners så som KPN och VodafoneZiggo, samt abonnemang som säljs direkt till kunderna.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Polen och USA. Viaplay lanseras i Nederländerna och Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

För att läsa mer om NENT Group och dataskydd, klicka här