NENT Group beställer svenska långfilmen ‘Suedi’

• Kardo Razzazi, Agnes Lindström Bolmgren och Suzanne Reuter är några av de svenska talanger som medverkar i ‘Suedi’
  • Långfilmen är skriven och regisserad av Manuel Concha (NENT Groups ‘Heder’)
  • NENT Group planerar att släppa minst 40 originalproduktioner under 2021

Långfilmen ‘Suedi’ blir nästa originalproduktion från Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag. Komedifilmen utforskar ämnen som identitet, kulturella missförstånd och strävan efter tillhörighet på ett varmt och humoristiskt sätt, och samlar en ensemble av svenska skådespelartalanger. ‘Suedi’ har exklusiv premiär på NENT Groups streamingtjänst Viaplay i Norden och Baltikum i slutet av 2021.

Förortskillen Mahmut (Kardo Razzazi: ‘Peacemaker’; NENT Groups ‘Heder’) har en dröm: att bli fullt accepterad som svensk. När han plötsligt hittar 30 miljoner kronor är det dags att förverkliga drömmen. Mahmut byter namn till Sebastian, skaffar sig ett fint radhus, köper en Volvo och börjar bära mönstrade strumpor. Tillsammans med Isabelle (Agnes Lindström Bolmgren: ‘Vår tid är nu’) planerar han ett riktigt pangbröllop – tills en dag då han upptäcker att sedlarna blir ogiltiga om två veckor...

I ‘Suedi’:s rollista hittar vi stjärnor som Suzanne Reuter, Johan Ulveson, Filip Berg, Ann Petrén, Claes Månsson, Göran Ragnerstam och Christian Hillborg.

Filippa Wallestam, Chief Content Officer, NENT Group: “Talangerna som vi har samlat på vardera sida om kameran visar på hur högt NENT Group siktar med vår nästa långfilm. De flesta människor har aldrig hittat 30 miljoner i kontanter, men någon gång har vi alla kämpat med att passa in och att leva upp till förväntningarna. ‘Suedi’ tar ett lättsamt grepp på några tunga ämnen och förhoppningsvis kan filmen hjälpa oss alla att förstå varandra lite bättre.”

Kardo Razzazi: “Jag kliver in i ett, för mig, nytt område inom film, nämligen komedi. Att få gestalta en huvudroll jag och många kan relatera till är härligt. Jag tror att ‘Suedi’ berättar mångas historia.”

‘Suedi’ är skrivet och regisserat av Manuel Concha (‘Heder’) och produceras av Claudia Galli Concha och Daniel Wagner.

Manuel Concha: “Jag är förortskillen som gifte mig med tjejen från Solsidan, så jag vet precis hur det är att kliva in i miljöer där man tror att det förväntas något speciellt av en, hur lätt det är att gå vilse då och hur otroligt komiska situationer som kan uppstå. Jag har alltid velat göra en skön komedi om ämnen som tillhörighet och kulturkrockar och att jag har fått chansen att göra det med Viaplay och tillsammans med Sveriges skådespelarelit är något som jag är oerhört tacksam över.”

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group planerar att släppa minst 40 originalproduktioner under 2021. Under de senaste tre månaderna har ‘Cryptid’; ‘Lyckoviken’; ‘Ambassadören’; säsong två av ‘Fixi i Playland’; säsong två av ‘Älska mig’; ‘Catwalk’; ‘Partisan’; och säsong två av ‘Mias magiska värld’ haft premiär på Viaplay.

Nyligen meddelade originalproduktioner är säsong två av ‘Stella Blómkvist’; säsong två av ‘Wisting’; ‘The Box’; ‘Två systrar’; ‘Thunder in My Heart’; ‘Furia’; ‘Close to Me’; ‘Try Hard’; ‘Max Anger’; ‘Dystopia’; ‘The Head’; ‘Pernille’; ‘Orca’; ‘The Swarm’; ‘Delete Me’; säsong två av ‘Det som göms i snö’; ‘Harmonica’; säsong två av ‘Friheten’; ‘Perfect People’; säsong två av ‘Förhöret’; ‘Huss’; säsong två av ‘Den som dräper’; säsong tre av ‘Fixi i Playland’; säsong två av ‘Heder’; säsong två av ‘The American Runestone’; ‘Home Invasion’; ‘Professionals’; ‘Shadowplay’; ‘Margeaux’; och ‘Kommando’.

NENT Groups ‘Wisting’ har visats på BBC Four och Sundance Now; ‘ALEX’ har sålts i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Lionsgate för en nyinspelning i USA; ‘Friheten’ har köpts av Canal+ och Topic; ‘Heder’ har sålts till RTL och VRT; ‘Den som dräper’ finns på BBC och ARTE; och ‘Mias magiska värld’ har lanserats på Sky Kids.

Under 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerade i amerikanska studion Picturestart.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)