NENT Group blir hemvisten för ISU hastighetsåkning och konståkning de kommande fyra säsongerna

• NENT Group kommer att visa exklusiv och direktsänd hastighetsåkning och konståkning från International Skating Unions (ISU) största tävlingar från hösten 2019
  • Rättigheterna för hastighetsåkning och konståkning kompletterar NENT Groups rättigheter för alpin och nordisk vintersport från 2021
  • Varje år visar NENT Group mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande leverantör av underhållning, har förvärvat de exklusiva nordiska medierättigheterna till International Skating Unions (ISU) största tävlingar till och med säsongen 2022/2023. Från hösten 2019 kommer omkring 400 timmar av hastighetsåkning och konståkning i världsklass från ISU:s tävlingar runt om i världen att visas varje säsong på NENT Groups streamingtjänster Viaplay och Viafree samt på Viasat betal-TV-kanaler i kombination med betydande sändningstid på NENT Groups fri-TV-kanaler.

NENT Group kommer att erbjuda tittare i Sverige, Norge, Finland och Danmark exklusiva direktsändningar från följande av ISU:s tävlingar:

•  ISU Speed Skating Championships
  •  ISU World Cup Speed Skating
  •  ISU Short Track Speed Skating Championships
  •  ISU World Cup Short Track Speed Skating
  •  ISU Figure Skating Championships
  •  ISU Grand Prix of Figure Skating
  •  ISU World Synchronised Skating Championships

Hastighetsåkning och konståkning lockar en stor, passionerad och växande publik runt om i Norden, en region som fått fram några av sportens allra största stjärnor.

Den norska hastighetsåkaren Håvard Holmefjord Lorentzen vann OS-guld på 500 meter och OS-silver på 1000 meter under de olympiska vinterspelen 2018 i Pyeongchang; norrmannen Sverre Lunde Pedersen vann VM-silver i Allround Speed Skating 2018; och Norges herrlag är regerande olympiska mästare i lagtempo och världsmästare på 500 meter stafett.

Johann Olav Koss, trefaldig olympisk mästare i hastighetsåkning under de olympiska vinterspelen 1994 i Lillehammer, är en av Norges mest kända idrottare och blev vid två tillfällen utnämnd till årets idrottare i Norge (1991 och 1994). Samtidigt var Sveriges Tomas Gustafson en dominerande kraft i hastighetsåkning under 1980-talet då han vann tre OS-guld.

Inom konståkning deltar Alexander Majorov och Anita Östlund från Sverige samt Viveca Lindfors (bronsmedaljör från senaste Europamästerskapen) och Emmi Peltonen från Finland samtliga på högsta tävlingsnivå inom ISU.

Norden kommer dessutom stå värd för minst en av ISU:s tävlingar under var och en av de kommande säsongerna. Den norska staden Hamar står värd för Combined ISU World Sprint & World Allround Speed Skating Championships i februari 2020 och för ISU World Speed Skating Championships i mars 2022, medan Stockholm kommer att stå värd för ISU World Figure Skating Championships i mars 2021.

I april 2019 annonserade NENT Group ett flerårigt exklusivt nordiskt avtal som gör företaget till hemvisten för alpin och nordisk vintersport från 2021.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Vi fortsätter att omdefiniera streaming- och TV-upplevelsen för sportälskare runt om i Norden och det här avtalet är ytterligare en milstolpe för NENT Group. Hastighetsåkning och konståkning från ISU lockar miljontals tittare och är ett perfekt komplement till våra nyligen förvärvade skidrättigheter. Världens snabbaste och skickligaste skridskoåkare, minst tre av ISU:s tävlingar på nordisk mark, och NENT Groups förmåga att leverera sportproduktioner i världsklass betyder att våra tittare har ännu mer att se fram emot under kommande fyra säsonger.”

Bruno Marty, Senior Vice President of Winter Sports, Infront: “Det här är ett av våra första avtal inom ramen för vårt nya samarbete med ISU. Vi är stolta över att välkomna NENT Group, som med sitt ökande engagemang för vintersport och sin bredd av plattformar och kanaler kommer hjälpa oss att ytterligare höja intresset för dessa spännande sporter. Genom distributionen på NENT Groups streamingtjänster och fri-TV-kanaler kommer sporterna kunna nå ut till en stor, passionerad och växande publik runt om i Norden.”

NENT Group för miljontals fans närmare sporterna de älskar – varje skott, varje mål, varje touchdown, varje putt, varje slag, varje varv, varje gång. NENT Group visar varje år mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina streamingtjänster och TV-kanaler, inklusive ishockey från NHL och KHL, fotboll från UEFA Champions League, Premier League, Bundesliga och Ligue 1, Formel 1, IndyCar, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC, tennis, basket, handboll och golf.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of Public Relations; +46 73 699 26 95)