NENT Group emitterar obligationer om 600 Mkr

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) har emitterat icke-säkerställda obligationer om 600 Mkr med löptider om 4 år till fler än 20 nordiska investerare.

Emissionen har gjorts under NENT Groups etablerade MTN-program med ett rambelopp om 4 Mdkr och omfattar obligationslån om 600 Mkr som löper med rörlig ränta om 3 månader STIBOR +1,30% med förfallodatum den 24 februari 2026. Obligationerna är listade på Nasdaq. Emissionslikviden kommer att användas till refinansiering av utestående lån samt allmänna verksamhetsändamål.

DNB, Nordea och Swedbank har varit NENT Groups finansiella rådgivare för emissionen. Det totala utestående värdet på NENT Groups obligationer under MTN-programmet är nu 2 900 Mkr, med en ökad andel av långsiktiga förfall. NENT Group hade en nettokassa vid periodens slut om 2 059 Mkr.

Åsa Regen Jansson, tillförordnad finanschef, NENT Group: “Vi är nöjda med resultatet av emissionen och att vi har attraherat en rad av högkvalitativa institutionella investerare. Den här emissionen är en del av vår väl avvägda finansieringsstrategi med målet att bibehålla en långsiktig förfalloprofil. Vi har en nettokassa och en väldiversifierad och säker låneportfölj för att effektivt finansiera NENT Groups fortsatta väg framåt.”

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Polen och USA. Viaplay lanseras i Nederländerna och Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram