NENT Group erkänt som ‘Best Practice Leader’ av European Women on Boards

• NENT Group utnämt till ‘Best Practice Leader’ i European Women on Boards senaste Gender Equality Index Report
  • Företaget rankas inom topp 10 % av europeiska företag för jämställdhet inom företagsledning

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har blivit erkänt som ‘Best Practice Leader’ i den senaste Gender Equality Index Report av European Women on Boards (EWOB). Rapporten rankar NENT Group inom topp 10 % av europeiska företag för jämställdhet inom företagsledning. Idag har NENT Groups styrelse, ledd av Pernille Erenbjerg, en 50-50 könsfördelning, och bolagets koncernledning har 55 % kvinnor.

EWOB:s Gender Equality Index Report granskar kvinnlig delaktighet i exekutiva och beslutsfattande företagssammanhang, inklusive samtliga europeiska STOXX 600-företag. NENT Group rankas på plats 62 av alla inkluderade bolag, och på plats 9 av de 62 bedömda svenska företagen.

Rapporten är genomförd med ekonomiskt stöd från Europeiska kommissionens program för medborgare, jämlikhet, rättigheter och värden, tillsammans med Kantar Public. EWOB är ett paneuropeiskt nätverk stöttat av Europeiska kommissionen.

Hedwige Nuyens, Ordförande, European Women on Boards: “NENT Group är bland de bäst presterande företagen i Europa genom att ha en jämställd könsfördelning på högsta beslutsfattande nivå. Jag skulle vilja ge ett särskilt grattis till Pernille Erenbjerg, en av väldigt få kvinnliga ordförande i täten av ett europeiskt bolag, med en perfekt 50/50 representation av kvinnor och män i styrelsen. Du är en förebild, och jag hoppas många fler följer efter.”

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Jämlikhet kräver ledarskap – från oss alla som individer, och från de företag där vi arbetar. Vi är glada att ta emot europeiskt erkännande för hur vi gör, medan vi förblir medvetna om hur mycket mer som behövs. Vi ser fram emot att hjälpa till att leda denna mycket viktiga förändring över de kommande åren.”

Mahamud Osman, NENT Group Head of Diversity & Inclusion: “Vi är stolta över att bli bekräftade som en ledare inom jämställdhet. Att se våra ansträngningar bli uppmärksammade av EWOB är väldigt kul, och ytterligare bevis på att vi är på rätt väg mot att bli ett av världens mest jämlika, mångfaldiga och inkluderande underhållningsbolagen.”

NENT Group blev nyligen utnämnt som en ledande aktör inom hållbarhet av Sustainalytics, och inkluderat i S&P Dow Jones Sustainability Indices för världen och Europa.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Polen och USA. Viaplay lanseras i Nederländerna och Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram