NENT Group expanderar UFC till Island

• Viaplay är nu hemvist för UFC i alla fem nordiska länder
  • Fler än 8 % av hushållen på Island har redan ett Viaplay-paket
  • NENT Group har rättigheterna att varje år visa mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina streamingtjänster och TV-kanaler

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har utvidgat sina nordiska UFC-rättigheter till Island fram tills slutet av 2021. Från och med helgen kan UFC-fans på Island följa världens främsta mixed martial arts (MMA) organisation, inklusive den lokala welterviktshjälten Gunnar Nelson, i direktsändning på NENT Groups streamingtjänst Viaplay. Sedan vårens lansering har Viaplay haft stor framgång på Island, där fler än 8 % av landets hushåll redan har tecknat ett abonnemang på ett Viaplay Film & Serier- eller Total-paket (där filmer, serier och sport ingår).

Viaplays bevakning av UFC på Island börjar den 30 augusti (lokal tid) med UFC FIGHT NIGHT®: SMITH vs RAKIC, där huvudmatcherna bjuder på den forna utmanaren för lätt-tungviktstiteln Anthony Smith mot österrikiska wunderkinden Aleksandar Rakić samt Neil ‘The Haitian Sensation’ Magny mot den tidigare welterviktsmästaren Robbie Lawler.

Varje UFC-evenemang samt alla matcher från underkorten när en nordisk fighter medverkar direktsänds på isländska Viaplay detta år. NENT Group har redan de exklusiva rättigheterna till UFC i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Ett Viaplay Total-paket kostar ISK 1599 (EUR 10) per månad på Island. Förutom UFC har NENT Group de isländska rättigheterna till Formel 1, Bundesliga handboll, Major League Baseball, WTA tennis och NASCAR, samt till fotboll från Bundesliga, Superliga, Scottish Premiership, Eredivisie, Allsvenskan, Division 1 Féminine, franska cupen, CONCACAF Nations League och Copa América 2021.

Kim Mikkelsen, Head of Sport, NENT Group: “Lanseringen av Viaplay på Island har varit mycket framgångsrik och nu kan vi erbjuda ännu mer högklassig sport. Med fler än 300 miljoner fans världen över är UFC höjdpunkten inom MMA. Isländska fans får de bästa platserna när Gunnar Nelson visar upp sina svartbältsfärdigheter i brasiliansk jiu-jitsu och internationella stjärnor som Khabib Nurmagomedov fortsätter att skriva UFC-historia. Viaplay är nu hemvisten för UFC i varje nordiskt land och är utan tvekan störst när det gäller live-streamad sport.”

David Shaw, UFC Senior Vice President International and Content: “UFC har haft ett väldigt framgångsrikt partnerskap med NENT Group genom åren och vi är glada att Island nu fullgör deras nordiska bevakning av UFC. Våra fans på Island är oerhört passionerade och vi ser fram emot att kunna ge dem stora evenemang under de kommande månaderna.”

NENT Group har rättigheterna att varje år visa mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina streamingtjänster och TV-kanaler, inklusive ishockey från NHL, KHL och IIHF, UEFA Champions League och UEFA EURO 2020, Premier League, Bundesliga, Ligue 1, UEFA Europa League och UEFA Europa Conference League, världens tre ledande damfotbollsligor, Copa América 2021, Formel 1, IndyCar, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC, tennis, basket, handboll och golf.

Från 2021 blir NENT Group den nordiska hemvisten för vintersport från FIS.

Om UFC®
UFC® is the world’s premier mixed martial arts organization (MMA), with more than 318 million fans and 102 million social media followers. The organization produces more than 40 live events annually in some of the most prestigious arenas around the world, while broadcasting to nearly one billion TV households across more than 175 countries. UFC’s athlete roster features the world’s best MMA athletes representing more than 65 countries. The organization’s digital offerings include UFC FIGHT PASS®, one of the world’s leading streaming services for combat sports. UFC was acquired in 2016 by global entertainment, sports and content company Endeavor, along with strategic investors Silver Lake Partners and KKR. UFC is headquartered in Las Vegas, Nevada. For more information, visit UFC.com and follow UFC at Facebook.com/UFC, Twitter, Snapchat and Instagram: @UFC.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)
vcoghlan@ufc.com (Vicky Coghlan, UFC Senior Director, Communications)