NENT Group föreslår varumärkesbyte till Viaplay Group

• Förslaget återspeglar bolagets strategiska fokus på Viaplay och dess internationella expansion samt nordiska tillväxt
  • Viaplay är NENT Groups mest igenkända varumärke, det enda med en närvaro på alla dess marknader, och bolagets största enskilda intäktsgenererande enhet
  • Varumärkesbytet är villkorat godkännande från aktieägare på bolagsstämman den 18 maj

Nordic Entertainment Group (NENT Group) kommer att föreslå att bolaget byter varumärke till Viaplay Group. Förslaget återspeglar NENT Groups strategiska fokus på streamingtjänsten Viaplay och dess pågående internationella expansion samt fortsatta nordiska tillväxt. Viaplay är NENT Groups mest igenkända varumärke, det enda med en närvaro på alla dess marknader, och bolagets största enskilda intäktsgenererande enhet. Viaplay är idag tillgänglig i 11 länder, med minst 16 länder planerade till slutet av 2023, och siktar på cirka 12 miljoner abonnenter till slutet av 2025.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Vårt föreslagna varumärkesbyte visar exakt vilka vi är – ett snabbväxande internationellt underhållningsbolag. Att bli Viaplay Group kommer att tillföra klarhet, enkelhet och synlighet. Detta kommer i sin tur att göra oss ännu mer attraktiva för partners, investerare och talanger. Den globala streamingmarknaden har aldrig varit så spännande och konkurrensutsatt som nu. Därför är innovation över alla områden – från vår plattform till vårt varumärke – viktig.”

I Norden, Baltikum, Polen och Nederländerna erbjuder Viaplay en unik kombination av Viaplay Originals, internationella filmer och serier, barninnehåll och premium direktsänd sport. I USA tillhandahåller tjänsten ett ‘best of the Nordics’-utbud som både inkluderar Viaplay Originals och utvalt tredjepartsinnehåll.

Förslaget är villkorat godkännande från NENT Groups aktieägare på bolagsstämman som hålls den 18 maj.

Som en del av förslaget kommer NENT Groups radio- och reklamförsäljningsverksamheter att byta varumärken till Viaplay Group Radio respektive Viaplay Group Ad Sales. Bolagets studioverksamhet omorganiserades som Viaplay Studios i september 2021.

Som en del i det föreslagna varumärkesbytet, kommer även bolagets ticker på Nasdaq Stockholm att bytas från ‘NENT B’ till ‘VPLAY B’.

NENT Groups nuvarande varumärke lanserades i juni 2018 som en del av bolagets avknoppning från sitt förra moderbolag, Modern Times Group.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Polen, USA och Nederländerna. Viaplay lanseras i Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

För att läsa mer om NENT Group och dataskydd, klicka här