NENT Group förlänger de exklusiva NHL-sändningsrättigheterna i Norden

• Upp till 1 400 direktsända NHL-matcher kommer att sändas på Viaplay varje säsong, inklusive NHL European Game(s) of the Week under bästa europeiska sändningstid
  • Det femåriga avtalet innebär att NENT Groups partnerskap med världens ledande ishockeyliga pågått i 17 år
  • NENT Group har rättigheterna att varje år visa mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har förlängt sitt exklusiva avtal med National Hockey League (NHL) att sända NHL-matcher i Norden fram tills 2026. Det nya femåriga avtalet innebär att NENT Groups partnerskap med världens ledande ishockeyliga pågått i 17 år och förstärker positionen av NENT Groups streamingtjänst Viaplay som den nordiska hemvisten för allt sportinnehåll i premiumsegmentet.

Som en del av den femåriga förlängningen kommer NENT Group att varje säsong visa upp till 1 400 direktsända NHL-matcher på Viaplay i Sverige, Finland, Norge, Danmark och Island, inklusive alla NHL European Games of the Week. NENT Group kommer även erbjuda omfattande bevakning av Stanley Cup Playoffs och Stanley Cup Final och nyckelevenemang genom säsongen som NHL Winter Classic, NHL All-Star Game, NHL Stadium Series, NHL Heritage Classic och NHL Global Series.

Många matcher visas med studiosändningar och lokala kommentatorer, och ett stort antal nyckelmatcher sänds även på NENT Groups TV-kanaler, inklusive fri-TV-kanaler.

Ishockey är nationalsporten i flera nordiska länder och NHL lockar en bred och entusiastisk publik i regionen. På 2019-20 NHL-säsongens första dag fanns 120 nordiska spelare i NHL (79 från Sverige, 33 från Finland, sju från Danmark och en från Norge), bakom bara Kanada och USA. Fyrtio-nio nordiska spelare valdes i 2020 NHL Draft och sex nordiska spelare har valts in i Hockey Hall of Fame.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Vi har nu säkrat alla våra nyckelsporträttigheter i Norden för många år framöver. Denna förlängning med NHL är en fantastisk komplettering till våra långsiktiga avtal med Premier League, Formel 1, FIS vintersport, IIHF hockey-VM, Bundesliga och det svenska herrlandslaget i fotboll med flera. NHL:s kvalitet och spänning är svårslagen och det stora antalet nordiska spelare gör det till ett lokalt evenemang för våra tittare, som kan se fram emot ännu mer av världens bästa ishockey på Viaplay varje vecka.”

David Proper, Senior Executive Vice President of Media & International Strategy, NHL: “Antalet NHL-spelare med rötter i Norden växer tillsammans med supportrarna och tittarpubliken. Entusiasmen som nordiska fans visar för NHL är underbar och det beror mycket på vårt fantastiska partnerskap med NENT Group och deras arbete med att göra alla matcher tillgängliga lokalt och att promota NHL:s nordiska hockeyhjältar.”

NENT Group har rättigheterna till Premier League (SE/NO/DK/FI), IIHF hockey-VM (SE/NO/DK/FI/IS) och svenska herrlandslaget i fotbolls kvalmatcher (SE) till 2028; FIS vintersport (SE/NO/DK/FI) till 2026; Bundesliga (SE/NO/DK/FI/IS) till 2025; och UEFA Europa League (SE/NO/FI), UEFA Champions League (DK) och Formel 1 (SE/NO/DK/FI/IS) till 2024.

NENT Groups portfölj omfattar även IndyCar, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC, tennis, basket, handboll och golf. Varje år visar NENT Group mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina streamingtjänster och TV-kanaler.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)