NENT Group förlänger nordiska rättigheterna till danska Superligaen

• NENT Groups streamingtjänst Viaplay och TV-kanaler kommer att visa dansk toppfotboll fram till 2024
  • Det nya avtalet innebär att NENT Group kommer ha varit samarbetspartner till dansk fotboll i över 25 år
  • Varje år visar NENT Group mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har förlängt sina nordiska medierättigheter till dansk fotboll fram till 2024. Fans kan nu fortsätta att njuta av direktsänd fotboll från danska Superligaen, 1. Division och DBU Pokalen på NENT Groups streamingtjänst Viaplay samt på TV3+, TV3 SPORT och TV3 Max-kanalerna i Danmark. NENT Group har visat Superligaen sedan 1998 och kommer i och med det nya avtalet ha varit hemvist för dansk fotboll i över ett kvarts sekel.

Superligaen är Danmarks högsta fotbollsliga med populära lag som Brøndby IF, FC Midtjylland och FC Köpenhamn och med några av de mest passionerade derbymatcherna i Skandinavien. Sista omgången av säsongen 2018/2019 spelades den 25 maj och som slutsegrare och danska mästare stod FC Köpenhamn. En ändring inför kommande säsong är att tre lag nu kommer att bli automatiskt nedflyttade, och från och med säsongen 2020/2021 kommer antalet lag i Superligaen att minska från 14 till 12, vilket skapar ännu fler heta matcher.

Det nya avtalet ger NENT Group rättigheterna till två av tre paket av matcherna i Superligaen samt rättigheterna till alla matcher från 1. Division och DBU Pokalen.

Under det senaste året har NENT Group förlängt de exklusiva danska, finska och svenska rättigheterna till Premier League och har förvärvat de exklusiva nordiska rättigheterna till Tysklands Bundesliga, Frankrikes Ligue 1, Nederländernas Eredivisie, Belgiens First Division A, Skotska Premiership och 2019 Copa América. Med detta förblir NENT Groups streamingtjänster och TV-kanaler hemmet för fotbollsfans i Norden under många år framöver.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Det här avtalet innebär att vi i över 25 års tid kommer att ha stöttat dansk fotboll och det bekräftar återigen vårt fokus på långsiktiga och framgångsrika partnerskap. År ut och år in arbetar vi tillsammans för att utveckla och leverera ännu mer spännande upplevelser för fotbollsälskare runt om i Norden. Vi delar Danmarks passion för fotboll och kommer att leverera den bästa och bredaste bevakningen på våra streamingtjänster och TV-kanaler.”

Kim Mikkelsen, Sportchef, NENT Group: “Dansk fotboll mår väldigt bra, och förändringarna i formatet för Superligaen, tillsammans med klubbarnas investeringar i infrastruktur och talangutveckling, kommer att göra kommande säsonger ännu mer spännande. Vi har som ambition att fortsätta höja ribban vad gäller kvaliteten, analysen och räckvidden av vår bevakning och ser fram emot ytterligare fem år av nära och framgångsrikt samarbete.”

NENT Group för miljontals fans närmare sporterna de älskar – varje skott, varje mål, varje touchdown, varje putt, varje slag, varje varv, varje gång. NENT Group visar varje år mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina streamingtjänster och TV-kanaler, inklusive ishockey från NHL och KHL, fotboll från UEFA Champions League, Premier League, Bundesliga och Ligue 1, Formel 1, IndyCar, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC, tennis, basket, handboll och golf.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of Public Relations; +46 73 699 26 95)