• Viaplay Group/

NENT Group fortsätter omorganisationen av sin studioverksamhet för att öka dramaproduktioner ytterligare

• Omorganisationen återspeglar bolagets strategiska fokus på tillväxten av streamingtjänsten Viaplay och efterfrågan på högkvalitativ dramaproduktion
  • Diskussioner pågår med potentiella partners för att accelerera utvecklingen av dramaproduktioner samt verksamheten inom området
  • Tidigare tillkännagiven försäljning av produktionsbolag inom reality och dokumentärer, branded entertainment och eventproduktion har återupptagits
  • Brittiska DRG tar varumärket NENT Studios UK, i enhetlighet med NENT Studios Nordics & CEE och NENT Studios US

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, meddelade idag att det pågår diskussioner med potentiella partners att investera i en accelererad utveckling av bolagets dramaproduktioner samt verksamhet inom området, som står för cirka 45 % av NENT Studios omsättning. NENT Group har också återupptagit processen att avyttra sina produktionsbolag inom reality och dokumentärer, branded entertainment och eventproduktion, som står för cirka 55 % av NENT Studios omsättning och för vilka NENT Group har sett ett stort intresse. Båda processerna var tillfälligt pausade på grund av spridningen av coronaviruset.

Dessutom har brittiska DRG tagit varumärket NENT Studios UK för att skapa enhetlighet med NENT Studios två andra verksamheter – NENT Studios Nordics & CEE och NENT Studios US.

NENT Studios, som består av 32 innehållsskapande, produktions- och distributionsföretag i 17 länder, omorganiseras för att fokusera på manusbaserade dramaproduktioner (serier och filmer) samt distribution. Omorganisationen återspeglar NENT Groups strategiska fokus på tillväxten av sin streamingtjänst Viaplay, samt den växande efterfrågan på högkvalitativa manusbaserade dramaproduktioner. Viaplay är en stor och växande kund hos företagen inom dramaproduktion, som också arbetar med andra TV-bolag, streamingtjänster, produktionsbolag och distributörer runt om i världen. Under 2019 hade Viaplay premiär för totalt 21 förstklassiga originalproduktioner. Under 2020 räknar man med att släppa cirka 30 originalproduktioner och ambitionen är att i framtiden komma upp i 40 originalproduktioner per år.

Den nya och fokuserade verksamheten inom dramaproduktion kommer att omfatta NENT Studios nordiska produktionsbolag Brain Academy Nordics, Nice Drama och EPIQ; produktionsbolaget Paprika med verksamhet i Central- och Östeuropa och säte i Budapest; NENT Studios verksamhet i Storbritannien inklusive Londonbaserade DRG och NENT Groups samägda produktionsbolag med FilmNation Entertainment; dess verksamhet i USA med dramaproduktionsbolaget Brain Academy US; och NENT Groups investering i den Los Angeles-baserade studion Picturestart. Verksamheten kommer att fokusera på att utveckla en omfattande uppsättning av nya format och att sälja befintliga format till internationella kunder.

NENT Studios framgångsrika produktionsbolag inom reality och dokumentärer, branded entertainment och eventproduktion arbetar framför allt med externa kunder och omfattar, för respektive område, Strix, Baluba, Monster, Novemberfilm, Moskito, Rakett, Strong Productions och Production House; Splay One; Playroom, One Big Happy Family och Grillifilms. NENT Group har anlitat ACF som finansiell rådgivare för försäljningen av produktionsbolagen inom reality och dokumentärer samt eventproduktion. För försäljningen av Splay One är Stella EOC anlitad som finansiell rådgivare.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Den stora ökningen av prenumeranter och tittandet på Viaplay samt den tydliga efterfrågan på riktigt bra manusbaserat drama, både från Viaplay och andra medieföretag runt om i världen, understryker hur viktig den här omorganisationen av NENT Studios är. Viaplay och andra aktörer vill investera mer i manusbaserat drama och det är här vi kommer att fokusera våra resurser framåt. Den internationella expansionen av Viaplay kommer bara att öka denna efterfrågan ytterligare. Vi har diskussioner med potentiella partners att investera i vår manusbaserade produktionsverksamhet så vi kan öka vår produktionstakt ytterligare. Vi har också återupptagit processen att sälja de andra delarna av NENT Studios – dessa är attraktiva och framgångsrika företag för vilka vi redan sett stort intresse, men de har begränsade synergieffekter med vår streamingstrategi och våra ambitioner. Vårt fokus är på Viaplay och möjligheten att producera mer originalinnehåll som är populärt bland tittare i Norden och runt om i världen.”

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)