NENT Group förvärvar premiumfotboll till Viaplay i Baltikum

• NENT Group har säkrat rättigheterna att visa all engelsk cupfotboll och engelska championships i Baltikum
  • Även rättigheterna till sydamerikansk landslagsfotboll inklusive alla matcher mellan Brasilien och Argentina
  • Viaplay lanseras i Baltikum den 9 mars 2021 med ett månatligt pris på EUR 9,99

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har säkrat ett omfattande paket med internationell toppfotboll för sin streamingtjänst Viaplay i de baltiska länderna. Detta inkluderar exklusiva rättigheter till den engelska FA-cupen fram till 2024. Som nästa steg i sin ambitiösa globala expansion lanserar NENT Group Viaplay i Baltikum den 9 mars 2021.

Utöver förvärvet av de engelska cupturneringarna och rättigheterna till de sydamerikanska landslagsmatcherna har NENT Group som tidigare kommunicerat, förvärvat de exklusiva rättigheterna till UEFA Champions League, UEFA Europa League och UEFA Conference League.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: ”Vi ser fram emot att lansera Viaplay i Baltikum den 9 mars och vi vill erbjuda våra kunder det starkaste sportutbudet. Detta kombinerade förvärv av riktigt bra engelsk cup-fotboll och rättigheterna till de sydamerikanska landslagsmatcherna, ger tillsammans med våra tidigare förvärv av Bundesliga och all europeisk klubbfotboll våra tittare mycket sport. Vi ser fram emot att få Viaplay lanserat och att fortsätta stärka vårt sportutbud.”

Strax efter Viaplays lansering i mars kommer fotboll i toppklass att spelas när de bästa lagen i England kämpar i kvartfinalerna i säsongens FA Cup - världens mest prestigefyllda Cup-turnering. Pep Guardiolas Manchester City är fortfarande med i FA-cupen och den 25 april möter hans supertrio Kevin de Bruyne, Sergio Aguero och Raheem Sterling, Jose Mourinhos Tottenham i finalen i Carabao Cup, som spelas på Wembley och visas på Viaplay.

Förutom cupturneringarna kommer Viaplay också att visa engelsk mästerskapsfotboll och de mest prestigefyllda matcherna: Slutspelen till Premier League. Viaplay kan också erbjuda den bästa sydamerikanska fotbollen när kvalmatcherna till VM 2022 avgör vilka sydamerikanska lag som kvalificerar sig till VM. För att säkerställa att fotbollsfans i Baltikum kan se Messi eller Neymar i landslagströjor, har NENT Group också förvärvat alla vänskapsmatcher med Argentina och Brasilien.

Viaplay lanseras i Baltikum med ett paket (inklusive sport) som kostar EUR 9,99 per månad. NENT Group har redan säkrat de exklusiva baltiska rättigheterna till motorsport från Formel 1, ishockey från NHL och fotboll från Bundesliga.

Förra året förlängde NENT Group sina exklusiva danska rättigheter till UEFA Champions League och förvärvade de svenska, norska och finska rättigheterna till UEFA Europa League och UEFA Europa Conference League fram till 2024. NENT Group är det enda mediebolaget i världen som har visat varje UEFA Champions League-säsong sedan turneringen lanserades 1992.

Varje år visar NENT Group mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina streamingtjänster och TV-kanaler.

I Norden har NENT Group rättigheterna till Premier League (SE/NO/DK/FI), IIHF Ice Hockey World Championship (SE/NO/DK/FI/IS) och svenska herrlandslaget i fotbolls kvalmatcher (SE) till 2028; NHL (SE/NO/DK/FI/IS) och FIS vintersport (SE/NO/DK/FI) till 2026; Bundesliga (SE/NO/DK/FI/IS) till 2025; och UEFA Europa League (SE/NO/FI/IS), UEFA Champions League (DK/IS) och Formel 1 (SE/NO/DK/FI/IS) till 2024. Företagets portfölj omfattar även IndyCar, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC, tennis, basket, handboll och golf.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande streamingföretag och vår vision är att bli Europas främsta streamingbolag. Vår streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land och lanseras i Estland, Lettland, Litauen, Polen och USA under 2021, med lansering i ytterligare fem marknader fram till 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Roberta Alenius, Head of Corporate Communications: +46 70 270 72 17)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)