NENT Group gör en andra säsong av ‘Stella Blómkvist’

• Isländsk noir-dramaserie med Heida Reed (BBC:s ‘Poldark’) i huvudrollen
  • Säsong två görs tillsammans med Síminn och produceras av Sagafilm
  • NENT Group planerar att släppa minst 40 originalproduktioner under 2021

Nästa originalserie från Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, blir en andra säsong av den framgångsrika isländska noir-dramaserien ‘Stella Blómkvist’. Inspelningarna har redan börjat på Island och Heida Reed (BBC:s ‘Poldark’) spelar återigen huvudrollen. Första säsongen mottog hela åtta nomineringar på Islands prestigefyllda Eddan Awards. Den andra säsongen av ‘Stella Blómkvist’ kommer att visas på NENT Groups streamingtjänst Viaplay i Norden och Baltikum.

Smart, hänsynslös och med en smak för fin whisky, Reykjavik-advokaten Stella Blómkvist föredrar en specifik typ av rättvisa – sin egen. Men när hon blir involverad med några av Islands mäktigaste politiska frontfigurer måste Stella ta sig an en rad dramatiska nya fall som kommer att få henne både att tänja på sina unika färdigheter – och lagstiftningen – till den yttersta gränsen.

Filippa Wallestam, Chief Content Officer, NENT Group: “Stella betyder ‘stjärna’ och den här djärva och okonventionella serien är en av de starkast lysande bland isländska dramasatsningar idag. Att investera i unika lokala berättelser är en prioritet för NENT Group på alla marknader. Viaplay har förändrat Islands streamingmarknad sedan lanseringen i våras och vi har bara börjat.”

‘Stella Blómkvist’ är baserad på de bästsäljande romanerna med samma namn. För regi står Óskar Thór Axelsson (‘Black’s Game’) och Thora Hilmarsdóttir (‘The Valhalla Murders’). Säsong två görs tillsammans med isländska Síminn och produceras av Sagafilm med stöd från Icelandic Film Centre och Ministry of Industries and Innovation.

Den andra säsongen har sex avsnitt och distribueras globalt av Red Arrow Studios International och av Lumière i Benelux-länderna. Den första säsongen köptes av AMC Networks-ägda Sundance Now i Nordamerika, Storbritannien, Australien och Nya Zeeland, och av NBCUniversal Global i Spanien och i fransktalande regioner.

Viaplays ‘Film & Serier’-paket lanserades på Island den 1 april och fler än 5% av landets hushåll tecknade ett abonnemang under de första veckorna. Viaplays ‘Total’-paket, som även inkluderar sportinnehåll som Bundesliga-fotboll och Formel 1, lanserades på Island den 15 maj.

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group planerar att släppa minst 40 originalproduktioner under 2021. Under de senaste tre månaderna har ‘Lyckoviken’; ‘Ambassadören’; säsong två av ‘Fixi i Playland’; säsong två av ‘Älska mig’; ‘Catwalk’; ‘Partisan’; och säsong två av ‘Mias magiska värld’ haft premiär på Viaplay.

Nyligen meddelade originalproduktioner är säsong två av ‘Wisting’; ‘The Box’; ‘Två systrar’; ‘Thunder in My Heart’; ‘Furia’; ‘Close to Me’; ‘Try Hard’; ‘Max Anger’; ‘Dystopia’; ‘The Head’; ‘Pernille’; ‘Orca’; ‘The Swarm’; ‘Delete Me’; säsong två av ‘Det som göms i snö’; ‘Harmonica’; säsong två av ‘Friheten’; ‘Perfect People’; säsong två av ‘Förhöret’; ‘Huss’; säsong två av ‘Den som dräper’; säsong tre av ‘Fixi i Playland’; säsong två av ‘Heder’; säsong två av ‘The American Runestone’; ‘Home Invasion’; ‘Professionals’; ‘Shadowplay’; ‘Margeaux’; ‘Cryptid’; och ‘Kommando’.

NENT Groups ‘Wisting’ har visats på BBC Four och Sundance Now; ‘ALEX’ har sålts i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Lionsgate för en nyinspelning i USA; ‘Friheten’ har köpts av Canal+ och Topic; ‘Heder’ har sålts till RTL och VRT; ‘Den som dräper’ finns på BBC och ARTE; och ‘Mias magiska värld’ har lanserats på Sky Kids.

Under 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerade i amerikanska studion Picturestart.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)