NENT Group lanserar Nordic Darts Masters-turnering

• Dart-turnering i världsklass hålls i Köpenhamn den 12-13 juni 2020
  • Nordic Darts Masters direktstreamas i hela Norden på Viaplay
  • Varje år visar NENT Group mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, och Professional Darts Corporation (PDC) arrangerar Nordic Darts Masters i Köpenhamn i juni 2020. Den nydanande turneringen kommer att ingå i PDC:s 2020 World Series of Darts och samlar under två dagar världens bästa dart-spelare i den danska huvudstaden. Nordic Darts Masters kommer att direktsändas i hela Norden på NENT Groups streamingtjänst Viaplay och dess fri-TV-kanaler.

Turneringen går av stapeln i Forum Copenhagen och ställer världens åtta bästa spelare mot åtta lokala talanger inför vad som väntas bli en utsåld arena med totalt 13 000 åskådare och en global TV-publik på över tre miljoner tittare i 135 länder.

Regerande världsmästaren Michael van Gerwen och Gary Anderson, Rob Cross och Peter Wright – som tillsammans har tagit fler än 100 titlar – är bland de superstjärnor som förväntas tävla i Köpenhamn. För de lokala talangerna är turneringen en unik chans att få testa sina färdigheter mot världens bästa dart-spelare. Dart är en populär och snabbväxande sport i Norden och Köpenhamn har varit värd för flera PDC-rankade evenemang under de senaste två åren samt för växande PDC Nordic & Baltic Tour.

Nordic Darts Masters spelas i tre omgångar den 12-13 juni 2020 och biljetter säljs från och med idag på Ticketmaster. I nästa års PDC World Series of Darts ingår förutom Nordic Darts Masters även evenemang i Tyskland, Australien, Nya Zeeland och USA. NENT Group har de exklusiva nordiska medierättigheterna till samtliga dessa turneringar.

Kim Mikkelsen, NENT Group Head of Sport: “Att samla världens bästa dart-spelare i Köpenhamn för spektakulära Nordic Darts Masters kommer locka många danska och internationella fans. Kreativa samarbeten och högklassig underhållning är vad NENT Group handlar om, och vi visar återigen att vi träffat rätt genom att för första gången någonsin leverera den här världsklassiga turneringen till Norden.”

Matthew Porter, VD för PDC: “Att lansera den här turneringen tillsammans med NENT Group är en milstolpe i darts globala tillväxt. Med världsspelare och en fantastisk arena belägen centralt i vackra Köpenhamn kommer Nordic Darts Masters bli en oslagbar upplevelse för publik och TV-tittare samt en fantastisk möjlighet för spelare runt om i regionen.”

Michael van Gerwen, trefaldig PDC världsmästare: “Jag älskar Köpenhamn och ser verkligen fram emot att tävla i Nordic Darts Masters i juni 2020. Jag har spelat i Danmark tidigare och vet hur mycket danskarna uppskattar bra sport och en bra fest. Den här turneringen kommer erbjuda både och, och jag kommer göra allt för att få med mig pokalen hem.”

NENT Group visar även PDC World Darts Championship december-januari och Premier League februari-mars samt andra evenemang så som World Matchplay, World Grand Prix och Grand Slam of Darts.

NENT Group för miljontals fans närmare sporterna de älskar – varje skott, varje mål, varje touchdown, varje putt, varje slag, varje varv, varje gång. NENT Group visar varje år mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina streamingtjänster och TV-kanaler, inklusive ishockey från NHL och KHL, fotboll från UEFA Champions League, Premier League, Bundesliga och Ligue 1, Formel 1, IndyCar, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC, tennis, basket, handboll och golf.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of Public Relations; +46 73 699 26 95)

Om Professional Darts Corporation

Founded 25 years ago, the PDC is the leading professional body in darts, promoting an $18 million worldwide circuit which includes the sport’s biggest tournament, the World Championship, as well as the wide-reaching Premier League and the World Series of Darts.

The World Series of Darts, introduced in 2013, features a series of six worldwide tournaments which are followed by the season-ending World Series of Darts Finals. Each World Series event is played over two days, with eight PDC representatives coming up against eight local qualifiers in each knockout event.

Michael van Gerwen is the current PDC number one and the reigning World Champion in 2019. England’s Rob Cross, the 2018 World Champion, is ranked second in the world, and other contenders include “The Flying Scotsman” Gary Anderson as well as “Snakebite” Peter Wright, “Bully Boy” Michael Smith and “The Iceman” Gerwyn Price.

For more details, visit www.pdc.tv, follow OfficialPDC on social media or email PDC Head of Media Dave Allen via dave.allen@pdc.tv.