NENT Group och Formel 1 ingår exklusivt rättighetspartnerskap i Polen

• Varje Formel 1-lopp kommer att direktsändas i Polen på Viaplay med lokala kommentatorer
  • Treårigt avtal börjar 2023
  • NENT Group innehar Formel 1-rättigheter i nio europeiska länder

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, och Formel 1 har ingått sitt första medierättighetspartnerskap i Polen. Från och med 2023 blir NENT Groups streamingtjänst Viaplay den exklusiva polska hemvisten för Formel 1, med omfattande och innovativ lokalspråkig bevakning av världens mest populära motorsporttävling. Avtalet utökar NENT Groups långsiktiga partnerskap med Formel 1 till nio europeiska marknader.

Formel 1:s följarskara i Polen har växt enormt efter den lokala föraren Robert Kubicas debut för BMW Sauber 2006. Kubica lyckades kamma hem en pallplats på Monza redan i sitt tredje lopp, innan han tog Polens första Formel 1-vinst någonsin på Kanadas Grand Prix 2008. Efter en förödande krasch 2011 genomförde Kubica en av sportens största comebacks genom att återvända till en plats hos Williams under säsongen 2019.

I Polen kommer Viaplay att direktsända samtliga Formel 1-lopp, -kval och -träningspass under säsongerna 2023, 2024 och 2025, tillsammans med studioprogram i världsklass och polska kommentatorer och experter. Fyra direktsända evenemang och ett komplett utbud av höjdpunkter från alla evenemang kommer även vara tillgängliga i Polen på en ‘free-to-view’ basis.

NENT Group förlängde nyligen de polska rättigheterna till Bundesliga till 2029, och kommer att sända UEFA Europa League och UEFA Europa Conference League med start i höst. Viaplay lanseras i Polen i augusti med ett enhetspaket som kostar 34 PLN i månaden.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Formel 1:s turboladdade spänningar blir ett idealt komplement till Bundesliga och UEFA klubbfotboll på Viaplay i Polen, tillsammans med vårt unika utbud av Viaplay Originals, filmer och serier. Vår bevakning av Formel 1 håller högsta kvalitet och vi ser fram emot att dela den med de många polska supportrarna. Detta avtal visar än en gång hur NENT Groups långsiktiga partnerskap med rättighetsinnehavare sätter oss i täten för att bli Europas främsta streamingbolag och marknadsledare i Polen.”

Michaella Snoeck, Head of Media Rights Formula 1: “Vi är glada att annonsera det här partnerskapet med NENT Groups streamingtjänst Viaplay i Polen som kommer ge sportsupportrar exklusiv direktsänd bevakning av alla evenemang i Formel 1-säsongen, inklusive fyra direktsända lopp och ett komplett utbud av höjdpunkter på en ‘free-to-view’ basis. Vårt partnerskap med NENT Group går från styrka till styrka och vi är glada att de kommer engagera supportrarna med högkvalitativ och fördjupande bevakning både på plats och från NENT Groups studio i Warszawa.”

NENT Group innehar redan rättigheterna till Formel 1 i Sverige, Norge, Danmark, Island, Estland, Lettland och Litauen. NENT Group tar över rättigheterna i Finland, där förarna Kimi Räikkönen och Valtteri Bottas rankas bland landets mest kända sportpersoner, från 2022.

I Polen och Baltikum omfattar NENT Groups sporträttigheter Bundesliga till 2029; NHL (EST/LAT/LTU) till 2026; UEFA Champions League (EST/LAT/LTU) och UEFA Europa League till 2024; och Formel 1 till 2024 (EST/LAT/LTU) och 2025 (POL).

I Norden har NENT Group rättigheterna till Bundesliga (SE/NO/DK/FI/IS) till 2029; Premier League (SE/NO/DK/FI), IIHF Ice Hockey World Championship (SE/NO/DK/FI/IS) och herrlandslaget i fotbolls kvalmatcher (SE/IS) till 2028; NHL (SE/NO/DK/FI/IS) och FIS vintersport (SE/NO/DK/FI) till 2026; och UEFA Champions League (DK/IS), UEFA Europa League (SE/NO/FI/IS) och Formel 1 (SE/NO/DK/FI/IS) till 2024.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande streamingföretag och vår vision är att bli Europas främsta streamingbolag. Vår streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land och i Estland, Lettland och Litauen. Viaplay lanseras i Polen och USA under 2021, med lansering i ytterligare fem marknader fram till 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 2695)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)