NENT Group och Fox Networks Group utökar långsiktigt partnerskap

• Högkvalitativ faktabaserad underhållning från National Geographic kommer till Viafree
  • Viaplay kommer att erbjuda innehåll från National Geographic+
  • NENT Groups exklusiva avtal med Fox Networks Group i Danmark och Sverige om annonsförsäljning, utökas till att även omfatta Norge

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har utökat sitt långsiktiga kommersiella partnerskap med Fox Networks Group (FNG). Det nya avtalet, vilket förstärker NENT Groups position som Nordens ledande leverantör av underhållning, möjliggör även en högre räckvidd med ökad tittarandel för bolagets annonsörer.

Med avtalet kommer tittare i Danmark, Norge och Sverige att kunna njuta av flera hundra timmar innehåll från National Geographic på NENT Groups streamingtjänst Viafree, inklusive program från National Geographic Channel och NatGeo WILD.

Viafree lanserades 2016 och dess app har laddats ned fler än 3 miljoner gånger. Det nya avtalet med FNG adderar ett stort bibliotek av högkvalitativ faktabaserad underhållning, vilket kompletterar Viafrees omfattande innehåll inom drama, reality, exklusiva format och direktsända sport.

Dessutom kommer program från National Geographic+ att lanseras på NENT Groups streamingtjänst Viaplay i Danmark, Norge, Sverige och Finland. Med detta utökas Viaplays katalog av innehåll med ännu fler serier och dokumentärfilmer i världsklass. Med noga utvalda berättelser från hela världen erbjuder National Geographic+ ett stort utbud av engagerande innehåll från den ledande producenten inom faktabaserad underhållning.

NENT Group kommer även fortsätta som exklusiv partner av annonsförsäljning för FNG i Sverige och Danmark. I januari 2019 lanseras en ny underhållningskanal i Danmark som kommer att ingå i NENT Groups portfölj av kanaler som bolaget säljer annonser för. Och för första gången kommer NENT Group även att sälja reklam för kanalerna FOX och National Geographic i Norge.

Kim Poder, EVP, Group Chief Commercial Officer och VD NENT Group Danmark: “FNG är en viktig strategisk partner för NENT Group i Norden och expansionen av vårt långsiktiga avtal är en mycket god nyhet för alla våra kunder. Vi vill ge våra tittare det bredaste och bästa erbjudandet av underhållning, och att lägga till National Geographics fantastiska faktabaserade innehåll på Viafree och Viaplay är helt i linje med den ambitionen. Samtidigt kan vi ge våra annonsörer i Skandinavien ännu större räckvidd genom att erbjuda reklam på kanaler från både NENT Group och FNG.”

Hans van Rijn, General Manager, Fox Networks Group Nordic: “Det här är en viktig del i vårt utökade partnerskap med NENT Group. Avtalet återspeglar vår ambition att göra vårt premiuminnehåll tillgängligt på flera skärmar, vilket gynnar konsumenterna i Norden samtidigt som det ger en högre räckvidd med ökad tittarandel för annonsörerna.”

Nordic Entertainment Group (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att möjliggöra de bästa och bredaste underhållningsupplevelserna – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är en del av Modern Times Group MTG AB (publ.)), en ledande internationell digital underhållningskoncern som är noterad på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’). Enligt ett liggande förslag föreslås NENT Group att noteras som ett separat bolag på Nasdaq Stockholm under mars 2019.

OM FOX NETWORKS GROUP

Fox Networks Group (FNG) is a primary operating unit of 21st Century Fox. FNG consists of Fox Television Group, which includes Fox Broadcasting Company and 20th Century Fox Television; Fox Cable Networks, which includes FX Networks; Fox Sports Media Group, National Geographic Partners, and Fox Networks Group Europe, Asia and Latin America. Together these units create, program and distribute some of the world’s most popular entertainment, sports and nonfiction programming.

press@nentgroup.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)

NENT är en del av MTG; för att läsa vår integritetspolicy, klicka här