NENT Group och Josephine Bornebusch gör ‘Orca’ – ett originaldrama om social distansering

• Innovativ originalproduktion utforskar social distanserings känslomässiga påverkan
  • ‘Orca’ är skapad, skriven och regisserad av Josephine Bornebusch (NENT Groups originaldrama-succé ‘Älska mig’)
  • NENT Group planerar att släppa åtminstone 30 originalproduktioner under 2020

Intimitet och isolering i en tid av social distansering är de teman som tas upp i ‘Orca’, som blir nästa originalproduktion från Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag. Det experimentella svenska dramat är skapat, skrivet och regisserat av Josephine Bornebusch (NENT Groups originaldrama-succé ‘Älska mig’) och några av Sveriges främsta skådespelartalanger spelar huvudrollerna. ‘Orca’ (arbetstitel) får exklusiv premiär i Norden på NENT Groups streamingtjänst Viaplay under hösten 2020.

I ett för Norden helt unikt upplägg, kommunicerar karaktärerna i ‘Orca’ med varandra primärt genom sina mobiler och skärmar. Skådespelarna filmas var och en för sig av ett mycket litet och begränsat kamerateam. Några av Sveriges största stjärnor medverkar i ‘Orca’; bland andra ser vi Johan Rheborg (NENT Groups ‘Partisan’), Gustav Lindh (‘Älska mig’), Alba August (‘Quick’), Peter Andersson (‘Jack Ryan: Shadow Recruit’) och Vera Vitali (NENT Groups ‘Ingen utan skuld’) i ledande roller tillsammans med Josephine Bornebusch själv.

‘Orca’ är producerad av Sofie Palage på Warner Bros. International Television Production Sverige och inspelningarna startade den här veckan.

Josephine Bornebuschs originalserie ‘Älska mig’ har dominerat listorna över Viaplays mest populära serier sedan den släpptes hösten 2019, och blev nyligen klar för en andra säsong. Bornebuschs kommande originaldrama ‘Harmonica’ har också premiär på Viaplay.

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Social distansering är berättelsen om vår samtid, men bakom alla rubriker döljer sig miljoner av verkliga och personliga draman som drabbar människor världen över. Josephine Bornebuschs senaste Viaplay Original dramatiserar den känslomässiga påverkan den här extraordinära situationen kan ha, och ställer frågan vad samhörighet kan betyda när vi är ifrån varandra. NENT Group kommer att ha premiär för mer än 30 originaltitlar under året och den här innovativa, stjärnspäckade produktionen visar att ambitionen för Viaplay är större än någonsin.”

Josephine Bornebusch: “Det har varit en ovanligt snabb process från idé till inspelningsstart, och jag är så tacksam för förtroendet jag fått från NENT Group som rekordsnabbt gav oss grönt ljus. Jag är också väldigt glad att dessa så begåvade skådespelare valt att medverka i det här projektet. Tillsammans tror och hoppas jag att vi kan skapa något alldeles speciellt.”

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group planerar att släppa åtminstone 30 originalproduktioner under 2020. Under de senaste sex månaderna har ‘Cold Courage’; ‘Lars’; ‘Vikingarnas sista resa’; säsong två av ‘Sagasagor’; ‘Tjockare än vatten’; ‘Barnens drottning’; säsong två av ‘Rig 45’; ‘Mias magiska värld’; säsong två av ‘Hand i hand’; ‘Box 21’; ‘Konsten att leva längre’; säsong tre av ‘Ockupationen’; säsong tre av ‘Det stora experimentet’; ‘Food & Fire’; och säsong ett av ‘Förhöret’ haft nordisk premiär på Viaplay.

Nyligen meddelade originalproduktioner från NENT Group är ‘The Swarm’; ‘Delete Me’; säsong två av ‘Det som göms i snö’; ‘Harmonica’; säsong två av ‘Friheten’; ‘Perfect People’; säsong två av ‘Förhöret’; ‘Huss’; säsong två av ‘Den som dräper’; säsong två och tre av ‘Fixi i Playland’; säsong två av ‘Heder’; ‘Lyckoviken’; säsong två av ‘Advokaten’; säsong två av ‘Älska mig’; ‘Maskineriet’; ‘Åreakuten’; ‘Partisan’; säsong ett och två av ‘American Runestone’; ‘Home Invasion’; ‘The Professionals’; ‘Shadowplay’; ‘Ambassadören’; ‘Margeaux’; ‘Cryptid’; och ‘Kommando’.

Samtidigt som NENT Groups originalproduktioner slår tittarrekord på hemmaplan når de i allt större utsträckning även en internationell publik. Bland andra har ‘ALEX’ sålts i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Lionsgate för en nyinspelning i USA; ‘Friheten’ har köpts av Canal+ och Topic; ‘Heder’ har sålts till RTL och VRT; och ‘Den som dräper’ finns på BBC och ARTE.

Under 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerade i en minoritetsandel i Picturestart.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)