NENT Group och Matchroom Sport tecknar femårigt avtal i nio länder

• Innehåll från Matchroom Sport kommer att direktsändas på Viaplay på Island, Estland, Lettland, Litauen och Polen för första gången
  • Avtalet säkrar fler än 700 timmars direktsända dart, snooker med mera för Viaplay varje år
  • Långsiktigt flermarknadsavtal är NENT Groups senaste med en nyckelsporträttighetsinnehavare

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, och Matchroom Sport har förnyat sitt medierättighetspartnerskap i Sverige, Norge, Danmark och Finland samt utökat det till Island, Estland, Lettland, Litauen och Polen för första gången. Det femåriga avtalet säkrar fler än 700 timmars direktsända streamade sport i världsklass varje år från Matchroom Sports omfattande portfolio för NENT Groups streamingtjänst Viaplay. Avtalet är NENT Groups senaste långsiktiga flermarknadsavtal med en nyckelsporträttighetsinnehavare.

Avtalet gör Viaplay till den exklusiva hemvisten för toppturneringar inom dart så som World Darts Championship, Premier League Darts, World Cup of Darts, World Matchplay, World Grand Prix, European Championship, Grand Slam of Darts och Players Championship, samt prestigefyllda World Series of Darts Finals som i år hålls i Amsterdam.

Snooker- och poolsupportrar kan även streama snookers Champion of Champions och Championship League på Viaplay, tillsammans med World Pool Masters, World Pool Championship, World Cup of Pool, US Open 9-Ball Championships och Mosconi Cup. Avtalet inkluderar ett omfattande utbud av ytterligare innehåll, inklusive bordtennis, bowling, basket och nätboll.

Peter Nørrelund, NENT Group Chief Sports Officer: “Vår vision är att bli Europas främsta streamingbolag, vilket innebär att Viaplay ska erbjuda något för alla. Vi har ett nära samarbete med Matchroom i Norden och kommer nu även erbjuda direktsändningar utav några av Europas snabbast växande sporter på våra nyaste marknader. Vi jobbar kontinuerligt med rättighetsinnehavare för att utveckla sporter tillsammans, vilket gör att detta avtal är fantastiska nyheter för dessa sporter och deras supportrar när Viaplay kommer till allt fler länder.”

Barry Hearn, President of Matchroom Sport: “Vi är glada att utöka vårt befintliga partnerskap med NENT Group till de kommande åren och att erbjuda sportsupportrar fantastisk tillgång till några av sportens största ögonblick på Viaplay. NENT Group har gett stort stöd till våra sporter under åren och vi hoppas att detta fortsätter att växa.”

I Norden har NENT Group rättigheterna till Bundesliga till 2029; Premier League (SE/NO/DK/FI), herrlandslaget i fotbolls kvalmatcher (SE/IS) och IIHF Ice Hockey World Championship till 2028; FIS vintersport (SE/NO/DK/FI) och NHL till 2026; och UEFA Champions League (DK/IS), UEFA Europa League (SE/NO/FI/IS) och Formel 1 till 2024.

I Baltikum innefattar NENT Groups sporträttigheter Bundesliga, NHL, UEFA Champions League, UEFA Europa League, UEFA Europa Conference League och Formel 1. NENT Group förlängde nyligen sina polska rättigheterna till Bundesliga till 2029, och visar UEFA Europa League och UEFA Europa Conference League i Polen med start i höst och Formel 1 från 2023.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande streamingföretag och vår vision är att bli Europas främsta streamingbolag. Vår streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land och i Estland, Lettland och Litauen. Viaplay lanseras i Polen och USA under 2021, med lansering i ytterligare fem marknader fram till 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 2695)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)