NENT Group omorganiserar NENT Studios för ökat fokus på dramaserier och internationella ambitioner

• Initiativet reflekterar bevisade tillväxtmöjligheter inom dramaproduktioner och med Viaplay som huvudsaklig investerare i NENT Studios dramaproduktioner
  • NENT Studios produktionsbolag inom reality och dokumentärer, branded entertainment och eventproduktion kommer att säljas
  • NENT Group har för avsikt att ta in en extern partner som delägare i verksamheten för dramaproduktion för vidare utveckling och utökat antal produktioner

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, meddelar idag en omorganisation av NENT Studios – bolagets produktions- och distributionsverksamhet som omfattar 32 bolag i 17 länder – till en ny organisation som är fokuserad på manusbaserade dramaproduktioner, både serier och filmer, samt distribution av dessa. Som ett resultat av omorganisationen kommer NENT Studios produktionsbolag inom reality och dokumentärer, branded entertainment och eventproduktion att säljas. NENT Group har också för avsikt att ta in en extern partner som delägare i verksamheten för dramaproduktion för vidare utveckling och utökat antal produktioner.

Omorganisationen reflekterar NENT Groups fokus på tillväxtmöjligheten inom manusbaserade dramaproduktioner och omfattande synergier med bolagets streamingtjänst Viaplay, vilken är en stor och växande kund till de dramaproducerande bolagen. Viaplay hade premiär av 21 högkvalitativa originalproduktioner under 2019, i år har drygt 30 originalproduktioner premiär, och framöver är ambitionen att varje år ha premiär av åtminstone 40 originalproduktioner.

Den nya och fokuserade verksamheten inom dramaproduktioner kommer att omfatta NENT Studios nordiska produktionsbolag Brain Academy, Nice Drama, EPIQ och Monster Scripted; produktionsbolaget Paprika med verksamhet i Central- och Östeuropa; NENT Studios verksamhet i Storbritannien inklusive DRG och NENT Groups samägda produktionsbolag med FilmNation Entertainment; dess verksamhet i USA med dramaproduktionsbolaget Brain Academy US; och NENT Groups investering i den Los Angeles-baserade studion Picturestart. Verksamheten kommer att fokusera på att utveckla en omfattande uppsättning av nya format och att sälja befintliga format till internationella kunder. NENT Studios verksamheter inom dramaproduktion och -distribution står tillsammans för omkring 45% av verksamhetens totala omsättning och merparten av dess lönsamhet.

NENT Studios framgångsrika produktionsbolag inom reality och dokumentärer, branded entertainment och eventproduktion arbetar framför allt med externa kunder och omfattar, för respektive område, Strix, Baluba, Monster Entertainment, Novemberfilm, Moskito, Rakett, Strong Productions och Production House; Splay One; Playroom, One Big Happy Family och Grillifilms.

Försäljningen av dessa verksamheter kommer att ske under det första halvåret 2020. NENT Group har anlitat ACF som finansiell rådgivare för försäljningen av produktionsbolagen inom reality och dokumentärer samt eventproduktion. För försäljningen av Splay One är Stella EOC anlitad som finansiell rådgivare.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Omorganisationen visar hur viktigt det är för oss att än mer fokusera på de möjligheter som vi ser med originalproduktioner, hur relevanta dessa är för vår streamingtjänst Viaplay, samt de expansionsambitioner som vi har under de kommande åren. Av den anledningen har vi en tydlig ambition att utöka antalet Viaplay Originals som är producerade av NENT Studios. Vi har även bevisat att dessa och många andra produktioner är intressanta för internationella mediepartners, vilka har valt att köpa rättigheterna för dessa produktioner för lokala marknader runt om i världen. Vi har haft diskussioner med flertalet möjliga partners som har visat stort intresse i att investera i den spännande fortsatta resan med det omorganiserade NENT Studios. Våra framgångsrika produktionsbolag inom reality och dokumentärer, branded entertainment och eventproduktion arbetar framför allt med externa kunder, varför vi tror att de kommer att dra fördel av att få nya ägare som är mer fokuserade på de här segmenten av marknaden.”

press@nentgroup.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)