NENT Group presenterar ‘Thunder in My Heart’ som nästa originaldrama

• Svensk serie i åtta delar skapad av skådespelaren och sångerskan Amy Deasismont
  • ‘Thunder in My Heart’ produceras av Anna-Klara Carlsten (‘Störst av allt’) och Patrik Andersson (‘Midsommar’)
  • NENT Group planerar att släppa minst 30 originalproduktioner under 2020

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, lanserar den svenska dramakomedin ‘Thunder in My Heart’ som sitt nästa Viaplay Original. Serien i åtta delar är skapad av svenska skådespelaren och sångerskan Amy Deasismont, som även spelar huvudrollen, och har exklusiv premiär i Norden och Baltikum på NENT Groups streamingtjänst Viaplay våren 2021.

Efter fem studioalbum och hyllade roller i ‘Gösta’ och ‘Min lilla syster’ (som vann Crystal Bear-priset på Filmfestivalen i Berlin 2015) tar Amy Deasismont nästa steg i sin anmärkningsvärda karriär och skapar en originalserie för Nordens ledande streamingföretag. ‘Thunder in My Heart’ följer en grupp unga vänner som tampas med vuxenlivets oväntade krav samtidigt som de försöker förlika sig med sina egna identiteter, sina passioner och det förflutna.

Filippa Wallestam, Chief Content Officer, NENT Group: “Vår senaste originalproduktion träffar rakt i hjärtat – och kommer från samma plats. Amy Deasismont har jobbat på ‘Thunder in My Heart’ i fem år och det här högst personliga, karaktärdrivna dramat kommer att tilltala tittare i alla åldrar. Vi förväntar oss att Viaplay når tre miljoner abonnenter i år och det är således den perfekta plattformen för en av Nordens mest spännande unga talanger att skapa sin första originalserie på.”

Amy Deasismont: “Det unga vuxenlivet innebär både spännande toppar och smärtsamma dalar. Jag vill att Viaplay-tittare ska känna varje ögonblick i den här historien, och att få förverkliga detta tillsammans med ett sådant fantastiskt kreativt team och skådespelarensemble är en dröm som går i uppfyllelse.”

I ‘Thunder in My Heart’ syns även stjärnskotten Alexander Abdallah (‘Snabba Cash’), Malin Persson (‘Vår tid är nu’), Max Ulveson (‘Dancing Queens’) och Julia Lyskova samt Gustaf Hammarsten (‘Midnattssol’) och Helen Sjöholm (‘Så som i himmelen’). Anders Hazelius (NENT Groups ‘Den inre cirkeln’) och Sanna Lenken (‘Min lilla syster’) står för regin.

Serien produceras av BR•F i samproduktion med Film Capital Stockholm med Anna-Klara Carlsten (‘Störst av allt’) och Patrik Andersson (‘Midsommar’) som producenter. Inspelningarna i Stockholm börjar sent i september.

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group planerar att släppa minst 30 originalproduktioner under 2020. Under de senaste tre månaderna har säsong två av ‘Älska mig’; ‘Catwalk’; ‘Partisan’; säsong två av ‘Mias magiska värld’; ‘Valley Girl’; och ‘Åreakuten’ haft premiär på Viaplay.

Nyligen meddelade originalproduktioner är ‘Furia’; ‘Close to Me’; ‘Try Hard’; ‘Max Anger’; ‘Dystopia’; ‘The Head’; ‘Pernille’; ‘Orca’; ‘The Swarm’; ‘Delete Me’; säsong två av ‘Det som göms i snö’; ‘Harmonica’; säsong två av ‘Friheten’; ‘Perfect People’; säsong två av ‘Förhöret’; ‘Huss’; säsong två av ‘Den som dräper’; säsong två och tre av ‘Fixi i Playland’; säsong två av ‘Heder’; ‘Lyckoviken’; säsong två av ‘The American Runestone’; ‘Home Invasion’; ‘Professionals’; ‘Shadowplay’; ‘Ambassadören’; ‘Margeaux’; ‘Cryptid’; och ‘Kommando’.

NENT Groups ‘ALEX’ har sålts i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Lionsgate för en nyinspelning i USA; ‘Friheten’ har köpts av Canal+ och Topic; ‘Heder’ har sålts till RTL och VRT; ‘Den som dräper’ finns på BBC och ARTE; och ‘Mias magiska värld’ har lanserats på Sky Kids.

Under 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerade i amerikanska studion Picturestart.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)