NENT Group:s Viaplay med i skandinavisk lansering av Google Home

• Viaplay blir tillgängligt på Google Home och Google Mini i Danmark, Norge och Sverige från och med lanseringen den 24 oktober
  • Viaplaykunder kommer att kunna be Google Assistant att spela upp och styra sina favoritfilmer och tv-serier från Viaplay genom att använda sin röst på danska, norska och svenska

Nordic Entertainment Group (NENT Group) meddelar idag att streamingtjänsten Viaplay blir kompatibel med Google Home och Google Mini när de lanseras i Skandinaviska butiker den 24 oktober (kan förbeställas online från och med idag genom Google Store och Elgiganten). Google Home är den första smarta högtalaren någonsin att kunna hantera röstinstruktioner på danska, norska och svenska.

Genom att koppla ett Viaplaykonto till ett Googlekonto i Google Home-appen, kan användaren styra Viaplay på en Chromecast eller en Android TV genom röstkommandon på danska, norska eller svenska. Viaplaykunder kommer därmed kunna öppna innehåll och ta kontroll över uppspelningen genom funktioner som sök, play och paus i hela Viaplays bibliotek av filmer och tv-serier som är tillgängligt för alla abonnerande kunder.

På sitt lokala språk säger användarna vad de vill titta på, på vilken tjänst och på vilken enhet. Till exempel: “Hej Google! Spela ‘Ingen utan skuld’ på Viaplay på TV:n.”

Kaj af Kleen, NENT Group SVP och Chief Technology and Product Officer: “Röstsökning genom smarta högtalare är en av dagens största konsumenttrender och inte sedan lanseringen av smarta telefoner har en ny teknologi anammats med samma hastighet. NENT Group handlar om att driva innovation och om att erbjuda våra kunder bästa möjliga underhållningsupplevelse. Därför har vi undersökt hur vi kan använda röststyrning på bästa sätt och är väldigt glada över att samarbeta med Google inför den här skandinaviska lanseringen.”

Alexander Bastin, NENT Group SVP och Head of Viaplay and Viafree: “Vi vill göra Viaplay så åtkomlig och lättillgänglig som möjligt på mesta möjliga antal plattformar och skärmar. Det här partnerskapet innebär att våra kunder för första gången kan njuta av sitt favoritinnehåll genom röststyrning på sitt eget språk, vilket visar på den stora potential som ligger i att kombinera fantastiskt innehåll med fantastisk teknik. Vi ser fram emot att ligga i framkant av den revolution som röstteknologin innebär och kommer fortsätta utforska hur smarta högtalare ytterligare kan förhöja upplevelsen av Viaplay.”

Nordic Entertainment Group (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att möjliggöra de bästa och bredaste underhållningsupplevelserna – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är en del av Modern Times Group MTG AB (publ.)), en ledande internationell digital underhållningskoncern som är noterad på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’). Enligt ett liggande förslag föreslås NENT Group att noteras som ett separat bolag på Nasdaq Stockholm under mars 2019.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Manager, Corporate Communications; +46 73 699 26 95)

NENT är en del av MTG; för att läsa vår integritetsp