NENT Group säkrar nordiska rättigheter till esportturneringen eSuperliga

• NENT Group blir delägare i och direktsänder dansk FIFA-turnering
  • NENT Group utforskar ytterligare möjligheter inom sportrelaterad gaming
  • Varje år visar NENT Group mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har förvärvat exklusiva nordiska medierättigheter till och gått in som delägare i den danska esportturneringen eSuperliga. I eSuperliga kommer landets bästa FIFA-spelare, vilka representerar 15 danska fotbollsklubbar, uppvisa sina enastående färdigheter. eSuperliga direktsänds i hela Norden på NENT Groups streamingtjänst Viaplay och avspark för årets säsong är den 11 mars.

Danmarks ledande FIFA-turnering eSuperliga går in på sitt fjärde år och är en av världens största FIFA-esporttävlingar sett till antalet tittare. Många av Danmarks bästa Superliga-klubbar som Brøndby IF, FC Midtjylland, AaB och FC Köpenhamn har även lag i eSuperliga med två till fem professionella spelare per lag.

Säsongen för eSuperliga liknar en traditionell fotbollsturnering med ett inledande gruppspel följt av slutspelet och sedan en final. Från och med åttondelsfinalerna spelas eSuperliga live framför en passionerad arenapublik. Årets vinnare tar hem nästan EUR 25 000 i prispengar och den prestigefyllda eSuperliga-pokalen.

Under 2020 direktsänder NENT Group fler än 200 timmar från eSuperliga från en professionell studio med kommentatorer som ger tittarna analyser, intervjuer och visar hur det bästa FIFA-spelet går till – allt för att engagera FIFA-fansen i Norden. NENT Group kommer även att visa valda matcher på sin danska TV-kanal TV3 MAX.

eSuperliga har skapats av den danska fotbollsklubbsföreningen Divisionsforeningen och drivs av DreamHack Sports Games som är en del av Modern Times Group MTG AB. DreamHack Sports Games driver FIFA-ligor och -turneringar i Sverige med eAllsvenskan och i Nederländerna med eDivisie, samt European eTour, en global eGolf-turnering som drivs i samarbete med European Tour.

Kim Mikkelsen, NENT Group Head of Sport: “Vi är Nordens ledande streamingföretag och når snart 25 år av partnerskap med dansk fotboll. Ingen levererar direktsänd sport som NENT Group. eSuperliga passar naturligt in i vår portfölj och vi vill utveckla turneringen under de kommande åren där vi nu även är delägare. Sportrelaterad gaming växer väldigt snabbt och vi utforskar ytterligare möjligheter att spela i det här spännande nya området.”

Claus Thomsen, CEO Superligaen A/S: “Vi är glada över att kunna presentera en av de största FIFA-turneringarna, eSuperliga, tillsammans med NENT Group. eSuperliga bjuder på massor av spänning och jag ser fram emot att NENT Group nu levererar de här spännande tävlingarna med sina proffsiga studioproduktioner.”

NENT Group för miljontals fans närmare sporterna de älskar – varje skott, varje mål, varje touchdown, varje putt, varje slag, varje varv, varje gång. NENT Group visar varje år mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina streamingtjänster och TV-kanaler, inklusive ishockey från NHL och KHL, fotboll från UEFA Champions League, Premier League, Bundesliga och Ligue 1, Formel 1, IndyCar, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC, tennis, basket, handboll och golf.

Om Nordic Entertainment Group:

Om DreamHack Sports Games:
DreamHack Sports Games was founded in late 2019. The company is focused on creating competitive sports gaming leagues and tournaments that are strong entertainment products and attract large audiences. DreamHack Sports Games operates FIFA leagues and tournaments in Sweden with eAllsvenskan and the Netherlands with eDivisie, in addition to the European eTour, a global eGolf tournament run in collaboration with the European Tour.

press@nentgroup.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)