NENT Group säkrar nordiska rättigheter till World Padel Tour

• Viaplay blir exklusiv nordisk hemvist för World Padel Tour de kommande fyra säsongerna
  • NENT Group utvecklar och direktsänder turneringen Viaplay Padel Open
  • Varje år visar NENT Group mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världklass

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har förvärvat exklusiva nordiska medierättigheter till World Padel Tour (WPT) från 2020 till 2023. Padel är världens snabbaste växande sport i antalet deltagare och NENT Group kommer att direktsända fler än 20 WPT-evenemang varje år på streamingtjänsten Viaplay. NENT Group kommer även att utveckla och direktsända Viaplay Padel Open, en ny turnering som är öppen för amatörspelare i Norden.

World Padel Tour är den ledande professionella touren för padel och visar upp sportens bästa kvinnliga och manliga utövarare i turneringar världen runt. De senaste säsongerna har tagit padel i världsklass till Spanien, Central- och Sydamerika, Storbritannien och svenska Båstad.

Årets säsong börjar den 29 februari med Marbella Masters. Världsrankningarna leds för nuvarande av Spaniens Marta Marrero Marrero och Marta Ortega Gallego (dam) och Francisco Navarro Compán och Juan Lebrón Chincoa (män).

Sporten såg sin början 1969 i Mexiko och är en snabb och teknisk racketsport med inslag av tennis och squash. Padel spelas typiskt som dubbel och växer snabbt i popularitet. Idag har sporten 12 miljoner aktiva spelare i 78 länder enligt International Padel Federation.

Kim Mikkelsen, NENT Group Head of Sport: “Padel är en fartfylld sport som lockar miljontals spelare över hela världen. Som Nordens ledande streamingföretag har vi en unik möjlighet att bidra till den lokala tillväxten över de kommande fyra säsongerna av det här globala fenomenet. Framför allt kommer Viaplay Padel Open att ge ännu fler lokala talanger chansen att spela på den högsta nivån.”

NENT Group för miljontals fans närmare sporterna de älskar – varje skott, varje mål, varje touchdown, varje putt, varje slag, varje varv, varje gång. NENT Group visar varje år mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina streamingtjänster och TV-kanaler, inklusive ishockey från NHL och KHL, fotboll från UEFA Champions League, Premier League, Bundesliga och Ligue 1, Formel 1, IndyCar, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC, tennis, basket, handboll och golf.

press@nentgroup.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)