NENT Group skapar ‘Sisterhood’ som nästa isländska Viaplay Original

• Två isländska Eddan Award-vinnare har huvudroller i kriminaldramaserien
  • ‘Sisterhood’ produceras med Sagafilm (NENT Groups ‘Stella Blómkvist’)
  • NENT Group planerar att släppa minst 40 originalproduktioner under 2021

Det senaste isländska Viaplay Original från Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, är den psykologiska kriminaldramaserien ‘Sisterhood’. I serien med sex avsnitt syns stjärnorna Lilja Nótt Þórarinsdóttir (George Clooneys ‘The Midnight Sky’), Jóhanna Friðrika Sæmundsdóttir (‘Pappahelger’) och Eddan Award-vinnarna Ilmur Kristjánsdóttir (‘Fångade’) och Halldóra Geirharðsdóttir (‘Woman at War’). ‘Sisterhood’ kommer ha premiär på NENT Groups streamingtjänst Viaplay under 2022.

Vem var verkligen ansvarig för en ung tjejs försvinnande på Island för 25 år sedan? Ambitiösa polisdetektiven Vera (Halldóra Geirharðsdóttir), otillfreds med originalutredningen, leds till en osannolik trio av framgångsrika och respektabla kvinnor. Sjuksköterskan Karlotta (Ilmur Kristjánsdóttir), prästen Elisabet (Lilja Nótt Þórarinsdóttir) och kocken Anna Sigga (Jóhanna Friðrika Sæmundsdóttir) har länge levt i skuggan av ett hemskt brott – och kommer gå hur långt som helst för att stoppa sanningen att komma fram.

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Den nya vågen av Nordic noir når ofta bortom ‘vem gjorde det?’ till att fråga ‘varför?’. Som vår stora hit ‘Den som dräper’, utgår ‘Sisterhood’ från gärningsmannens perspektiv, vilket skapar en obekväm och övertygande upplevelse. Högkvalitativa lokala berättelser är en nyckeldel i vår internationella expansion, och denna unika serie blir en milstolpe för att etablera Viaplays position bland Islands streamingtittare.”

‘Sisterhood’ produceras med Sagafilm, produktionsbolaget bakom ‘Stella Blómkvist’, NENT Groups första isländska Viaplay Original. En kritisk och kommersiell framgång, ‘Stella Blómkvist’ fick åtta Eddan Award-nomineringar och var nyligen förnyad för en andra säsong.

Viaplay lanserades på Island i april 2020 och erbjuder lokala och internationella serier, filmer och barninnehåll. Tittare kan även streama direktsänd sport som Formel 1 motorsport, NHL ishockey och Bundesliga fotboll, samt UEFA Champions League, UEFA Europa League och UEFA Conference League fotboll från hösten 2021 och isländska landslagsfotboll från 2022.

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group planerar att släppa minst 40 originalproduktioner under 2021. Under de senaste tre månaderna har säsong två av ‘Heder’; säsong två av ‘Den som dräper’; ‘Huss’; ‘Delete Me’; och ‘Vi barn från Bahnhof Zoo’ haft premiär på Viaplay.

Nyligen meddelade originalproduktioner är ‘Who Shot Otto Mueller?’; en serie om Börje Salming; ‘Fadime’; ‘Taylors Island’; ‘Kin’; ‘What about Monica’; ‘Trom’; ‘Glaciär’; ‘RIKET EXODUS’; ‘Made in Oslo’; ‘Estonia – den sista vågen’; ‘Zebrarummet’; ‘Threesome’; ‘Suedi’; säsong två av ‘Stella Blómkvist’; säsong två av ‘Wisting’; ‘The Box’; ‘Två systrar’; ‘Thunder in My Heart’; ‘Furia’; ‘Close to Me’; ‘Try Hard’; ‘Max Anger’; ‘Dystopia’; ‘Pernille’; ‘The Swarm’; säsong två av ‘Det som göms i snö’; ‘Harmonica’; ‘Perfect People’; säsong två av ‘Förhöret’; säsong tre av ‘Fixi i Playland’; ‘Home Invasion’; och ‘Margeaux’.

NENT Group har etablerat ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerat i amerikanska studion Picturestart.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande streamingföretag och vår vision är att bli Europas främsta streamingbolag. Vår streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land och i Estland, Lettland och Litauen. Viaplay lanseras i Polen och USA under 2021, med lansering i ytterligare fem marknader fram till 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 2695)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)