NENT Group skapar ‘The Box’ med Adi Hasak och Anna Friel

• Engelskspråkig serie skapad av Adi Hasak (NBC:s ‘Shades of Blue’; ‘Eyewitness’)
  • Serien blir Anna Friels första sedan ‘Marcella’, som gav henne en International Emmy
  • NENT Group planerar att släppa minst 30 originalproduktioner under 2020

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, inleder ett samarbete med Adi Hasak, skaparen av NBC:s succéserie ‘Shades of Blue’ samt prisbelönta ‘Eyewitness’, och International Emmy-vinnaren Anna Friel, i den övernaturliga antologiserien ‘The Box’. Den engelskspråkiga originalserien kommer att ha exklusiv premiär på NENT Groups streamingtjänst Viaplay i Norden och Baltikum.

I ‘The Box’ spelar Anna Friel huvudrollen som Sharon Pici, en polis från Kansas City som sitter inlåst i ett rum utan att kunna fly. Serien börjar som en karaktärsdriven thriller men utvecklas snart till en övernaturlig mardröm. ‘The Box’ blir Anna Friels första serie sedan hon vann en International Emmy i kategorin Bästa skådespelerska 2017 för ‘Marcella’.

Adi Hasak är showrunner för serien och har skrivit eller samskrivit alla åtta halvtimmeslånga avsnitt. Övriga manusskribenter är Paula Killen, Josh Azouz och Clare Siobhan Byrne. Hasak är också aktuell med NENT Groups ‘Margeaux’, en internationell dramaserie om massakern under OS i München. Han är även exekutiv producent samt showrunner för den kommande psykologiska thrillern ‘Perfect People’ för NENT Group och tyska Leonine.

Filippa Wallestam, Chief Content Officer, NENT Group: “De närmaste fem åren kommer Viaplay att lanseras på ytterligare 15 marknader, med focus på kombinationen av internationellt och lokalt egenproducerat innehåll. Att skapa denna spännande och högintensiva serie med internationella talanger som Anna Friel och Adi Hasak är ytterligare ett bevis på NENT Groups höga ambitioner inom berättande.”

Adi Hasak: “Jag är helt överväldigad över hur vi har fått ihop det här på bästa sätt. En amerikansk serie, en högkvalitativ och dynamisk nordisk streamingaktör och studio på NENT Group, och en otroligt talangfull brittisk skådespelerska i Anna Friel. Det här är verkligen framtiden för global TV.”

Anna Friel: “Jag ser fram emot att jobba med NENT Group i detta fascinerande projekt. Jag längtar tills kamerorna börjar rulla och att få påbörja den här resan med Adi.”

Inspelningarna börjar i februari nästa år i Stockholm. ‘The Box’ produceras av Nice Drama, ett bolag inom NENT Studios som också star bakom hyllade serierna ‘Midnattssol’, ‘Tjockare än vatten’ och Oscar-nominerade filmen ‘Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann’.

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group planerar att släppa minst 30 originalproduktioner under 2020. Under de senaste tre månaderna har ‘Ambassadören’; säsong två av ‘Fixi i Playland’; säsong två av ‘Älska mig’; ‘Catwalk’; ‘Partisan’; och säsong två av ‘Mias magiska värld’ haft premiär på Viaplay.

Nyligen meddelade originalproduktioner är ‘Två systrar’; ‘Thunder in My Heart’; ‘Furia’; ‘Close to Me’; ‘Try Hard’; ‘Max Anger’; ‘Dystopia’; ‘The Head’; ‘Pernille’; ‘Orca’; ‘The Swarm’; ‘Delete Me’; säsong två av ‘Det som göms i snö’; ‘Harmonica’; säsong två av ‘Friheten’; ‘Perfect People’; säsong två av ‘Förhöret’; ‘Huss’; säsong två av ‘Den som dräper’; säsong tre av ‘Fixi i Playland’; säsong två av ‘Heder’; ‘Lyckoviken’; säsong två av ‘The American Runestone’; ‘Home Invasion’; ‘Professionals’; ‘Shadowplay’; ‘Margeaux’; ‘Cryptid’; och ‘Kommando’.

NENT Groups ‘ALEX’ har sålts i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Lionsgate för en nyinspelning i USA; ‘Friheten’ har köpts av Canal+ och Topic; ‘Heder’ har sålts till RTL och VRT; ‘Den som dräper’ finns på BBC och ARTE; och ‘Mias magiska värld’ har lanserats på Sky Kids.

Under 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerade i amerikanska studion Picturestart.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)
theo@altaglobalmedia.net (Theo Dumont, Alta Global Media (för Adi Hasak); +1 818 943 7876)