NENT Group spelar in ‘Harmonica’ som nästa originaldrama

• Svenskt drama skapat av Josephine Bornebusch (NENT Groups succéserie ‘Älska mig’) och Jonas Karlsson (‘Quick’)
  • Serien produceras av Warner Bros. International Television Production (WBITVP) Sverige
  • NENT Group planerar att släppa åtminstone 30 originalproduktioner under 2020

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har beställt det svenska romantiska dramat ‘Harmonica’ som sin nästa originalproduktion. En av seriens skapare är Josephine Bornebusch vars senaste produktion ‘Älska mig’ är en av NENT Groups mest framgångsrika originalserier. ‘Harmonica’ har exklusiv nordisk premiär på NENT Groups streamingtjänst Viaplay under 2021.

Harry (Jonas Karlsson: ‘Quick’) och Monica (Josephine Bornebusch: ‘Welcome to Sweden’) rönte stor framgång under 90-talet i countryduon Harmonica, men sedan dess har livet inte varit så melodiöst. I ett sista försök att rädda karriären och relationen ger sig paret ut på en Europaturné som tar deras problem till ett nytt crescendo, men även ger en chans att äntligen hitta harmoni tillsammans.

Serien i sex avsnitt skrivs och regisseras av Bornebusch och Karlsson och produceras av Sofie Palage (‘Älska mig’) för Warner Bros. International Television Production (WBITVP) Sverige. Inspelningen börjar i april i Sverige och Belgien.

Josephine Bornebuschs ‘Älska mig’ har haft stor framgång på Viaplay sedan premiären hösten 2019 och en andra säsong har nyligen annonserats.

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Josephine Bornebusch har en unik förmåga att förvandla dramat i våra relationer till unika berättelser som går hem i hela Norden. Tittarna har redan fallit för ‘Älska mig’ och kombinationen Bornebusch och Jonas Karlsson kommer att göra ‘Harmonica’ till en lika tilltalande upplevelse. Viaplay är hemvisten för de bästa nordiska kreativa talangerna vilket gör att vi har en oöverträffad förmåga att producera serier i världsklass.”

Josephine Bornebusch: “Countrymusiken är så visuell – när jag lyssnar ser jag bilder och scener framför mig. Jonas och jag har under lång tid pratat om att göra ett romantiskt drama om ett par som hamnat i slentrianens rundgång, och nu är det läge för det. Jag kunde inte ha fått till en bättre matchning.”

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group har nu lanserat 71 originalproduktioner och planerar att släppa åtminstone 30 under 2020. Under de senaste sex månaderna har ‘Box 21’; ‘Konsten att leva längre’; säsong tre av ‘Ockupationen’; säsong tre av ‘Det stora experimentet’; ‘Food & Fire’; säsong ett avFörhöret’; ‘Aniara’; ‘Besatt’; säsong ett av ‘Älska mig’; säsong ett av ‘Fixi i Playland’; och säsong ett av ‘Heder’ haft premiär.

Nyligen meddelade originalproduktioner från NENT Group är säsong två av ‘Friheten’; Perfect People’; säsong två av Förhöret’; Huss’; säsong två av Den som dräper’; säsong två och tre av Fixi i Playland’; Mias magiska värld’; säsong två av Heder’; Vikingarnas sista resa’; ‘Lyckoviken; ‘Tjockare än vatten’; säsong två av ‘Advokaten; säsong två av Älska mig; ‘Maskineriet’; säsong två av ‘Sagasagor’; ‘Åreakuten’; Partisan; säsong ett och två av ‘American Runestone’; ‘Home Invasion’; ‘The Professionals’; ‘Shadowplay’; säsong två av ‘Rig 45’; ‘Ambassadören’; ‘Margeaux’; ‘Cryptid’; ‘Kommando’; och ‘Cold Courage’.

Samtidigt som NENT Groups originalproduktioner slår tittarrekord på hemmaplan når de i allt större utsträckning även en internationell publik. Bland andra har ‘ALEX’ sålts till mediepartners i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Hollywoodstudion Lionsgate Television för en nyinspelning i USA; ‘Friheten’ har köpts av Canal+ och Topic; ‘Heder’ har sålts till RTL och VRT; och ‘Den som dräper’ finns på BBC och ARTE.

I januari 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag, baserat i Storbritannien, med den prisbelönade oberoende studion FilmNation Entertainment. Det samägda bolaget kommer att utveckla, producera och finansiera manusbaserat innehåll för en internationell publik.

I maj 2019 meddelade NENT Group att man investerar i en minoritetsandel i det amerikanska produktionsbolaget Picturestart tillsammans med ledande industripartners. Picturestart, med säte i Los Angeles, grundades av den välrenommerade producenten Erik Feig. Picturestart kommer att skapa, medfinansiera och producera filmer och serier för den internationella marknaden som vänder sig mot unga vuxna.

press@nentgroup.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)