NENT Group tecknar banbrytande distributionsavtal med lettiska Tet

• NENT Group och Viaplays första partnerskap i Lettland
  • Innovativt avtal låter hundratusentals av Tets kunder få tillgång till Viaplay i två månader under en gratis provperiod
  • NENT Group lanserar sin streamingtjänst Viaplay i Baltikum den 9 mars

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, och Tet, Lettlands marknadsledande teknik- och underhållningsföretag, har tecknat ett banbrytande nytt avtal. Viaplays nordiska originalproduktioner, internationella filmer och serier samt det bästa av sport- och barninnehåll kommer att bli tillgängligt för Tets hundratusentals kunder i Lettland. Detta distributionsavtal blir NENT Groups första i Baltikum och visar styrkan och attraktionen i NENT Groups streamingtjänst Viaplay inför lanseringen i Baltikum den 9 mars.

Viaplay lanseras i Lettland, Estland och Litauen med ett paket som inkluderar sport för 9,99 EUR per månad. NENT Groups strategiska partnerskap med Tet kommer att ge en stor del av den lettiska befolkningen möjlighet att prova Viaplay i två månader genom Tet, Lettlands marknadsledande teknik- och underhållningsföretag. Lanseringen av Viaplay sker den 9 mars och erbjudandet för Tets kunder kommer att bli tillgängligt strax därefter.

Viaplay och Tet lanserar dessutom en exklusiv lettisk sportstudio som kommer att sända höjdpunkterna från de sportevenemang som visas på Viaplay. Programmet kommer att sändas varje vecka under sportsäsongen från och med september på Viaplay och på Tets TV-kanal 360. NENT Group har redan säkrat de exklusiva baltiska rättigheterna till motorsport från Formel 1, NHL, UEFA Champions League, UEFA Europa League, UEFA Conference League, Bundesliga, engelsk cupfotboll och sydamerikansk landslagsfotboll.

Kim Poder, NENT Group Chief Commercial Officer: ”Detta partnerskap är mycket speciellt för oss eftersom det är det första i sitt slag i Lettland och Baltikum. Det är också banbrytande och progressivt på många sätt och det visar styrkan i vår streamingtjänst Viaplay. Vi är mycket glada att samarbeta med Tet som delar vår passion för bra innehåll och streaming.”

Uldis Tatarcuks, Tets styrelseordförande: ”På Tet strävar vi efter att erbjuda bästa möjliga innehåll, och vi arbetar med andra marknadsledare för att säkerställa nya upplevelser för våra kunder. Detta partnerskap kommer att vara ett utmärkt tillskott till Tets erbjudande och det ger våra kunder tillgång till ännu mer exklusiva sportsändningar samt filmer och serier.”

Om Viaplay och Tet
Viaplay är Nordens ledande streamingtjänst. Under 2021 lanseras Viaplay i Estland, Lettland, Litauen, Polen och USA, med lansering i ytterligare fem marknader fram till 2023. Viaplay nådde 3 miljoner abonnenter under 2020.

Viaplay erbjuder innehåll i fyra kategorier – originalproduktioner, filmer och serier, barninnehåll och direktsänd sport – och kan ses var som helst, när som helst och på nästan vilken enhet som helst. Tjänsten erbjuder även innehåll genom electronic sell-through (EST), transaction video on-demand (TVOD) och TV Everywhere (TVE). På senare åren har Viaplay kraftigt ökat sitt erbjudande av originalinnehåll, vilket är mycket populärt bland kunder i Norden och som även nått en global publik då de internationella rättigheterna har köpts av mediebolag runt om i världen.

Viaplays tekniska plattform är snabb och skalbar och användare kan streama innehåll på flera enheter samtidigt, se filmer och serier i offlineläge samt skapa flera personliga profiler.

Tet LCC (tidigare Lattelecom) är Lettlands ledande bolag inom teknik och underhållning som driver digitalisering framåt. Tet har bredband, datacenter, IT-säkerhet, molnlösningar och mycket mer på tekniksidan. På underhållningssidan är Tet marknadsledande inom TV och streaming med lokala och internationella serier, filmer samt originalinnehåll.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande streamingföretag och vår vision är att bli Europas främsta streamingbolag. Vår streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land och lanseras i Estland, Lettland, Litauen, Polen och USA under 2021, med lansering i ytterligare fem marknader fram till 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Roberta Alenius, Head of Corporate Communications: +46 70 270 72 17)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)