NENT Group utser Cecilia Gave till Head of Viafree

• Cecilia Gave utsedd till SVP & Group Head of Viafree
  • Alexander Bastin fokuserar på den kommersiella utvecklingen av Viaplay i rollen som SVP & Viaplay Chief Commercial Officer
  • Jakob Mejlhede Andersen fortsätter utveckla Viaplays originalproduktioner och innehåll utöver sport i rollen som EVP & Viaplay Chief Content Officer
  • Utnämningarna återspeglar NENT Groups utökade fokus på nordiska streamingtjänster

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har utsett Cecilia Gave till SVP & Group Head of Viafree, NENT Groups ledande nordiska reklamfinansierade streamingtjänst. I sin nya roll tar Cecilia plats i koncernledningen (Group Executive Management) och rapporterar till NENT Groups VD och koncernchef Anders Jensen. Cecilia började på NENT Group 2016 som Chief Operating Officer för NENT Groups svenska sportverksamhet.

I sin nya roll kommer Cecilia att ha ett övergripande nordiskt ansvar för Viafrees försäljning, strategi och affärsutveckling. Viafree är tillgänglig över hela Norden och erbjuder exklusivt innehåll som först görs tillgängligt digitalt, utvalda nordiska dramaproduktioner, realityprogram, komedi, direktsänd sport, samt mycket mer. Viafree-appen har laddats ner mer än 3 miljoner gånger sedan lanseringen 2016 och fler än 1 miljon användare har skapat ett konto för den svenska appen som kräver login, vilket även kommer att lanseras för användare i Danmark, Norge och Finland.

Alexander Bastin, SVP & Viaplay Chief Commercial Officer, kommer nu att ha fullt fokus på affärsstrategi och kommersiell utveckling av NENT Groups abonnemangsbaserade premiumstreamingtjänst Viaplay.

Jakob Mejlhede Andersen, EVP & Viaplay Chief Content Officer, fortsätter att leda arbetet med det växande antalet originalproduktioner för Viaplay, samt ansvara för NENT Groups inköpsavdelning för innehåll. NENT Group kommer att ha premiär av åtminstone 20 originalproduktioner varje år på Viaplay, samt fortsätta köpa in de bästa internationella filmerna, serierna och innehållet för barn.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Viaplay och Viafree underhåller varje dag miljoner tittare över hela Norden och har potentialen att underhålla miljoner fler. Cecilia har gjort en fantastisk insats inom vår sportorganisation och jag är väldigt glad över att hon nu tar över ansvaret för Viafree, en av våra mest spännande tjänster. Med Cecilia som ansvarig för Viafree så kommer Alexander att fokusera på den kommersiella potentialen för Viaplay, medan Jakob tar våra originalproduktioner till nästa nivå.”

press@nentgroup.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)