NENT Group utvecklar ‘Estonia – den sista vågen’ som nästa originalserie

• Serien är skapad och regisseras av Charlotte Brändström (‘The Witcher’; ‘Madam Secretary’)
  • ‘Estonia – den sista vågen’ produceras av Scandinavian Content Group i samarbete med ITV Studios
  • NENT Group planerar att släppa minst 40 originalproduktioner under 2021

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, utvecklar den internationella dramaserien ‘Estonia – den sista vågen’ som sin nästa originalproduktion. Den engelskspråkiga serien utforskar en av 1900-talets värsta fartygskatastrofer, förlisningen av färjan Estonia 1994 som kostade 852 liv. ‘Estonia – den sista vågen’ har exklusiv premiär på NENT Groups streamingtjänst Viaplay.

Få händelser i nordisk och baltisk historia under senare år ger upphov till så många känslor – och teorier – som denna tragedi som ägde rum den 28 september 1994. Orsaken till Estonias förlisning fortsätter att debatteras, och under hösten 2020 upptäcks ett fyra meter stort hål i fartygets skrov. Dramaserien ‘Estonia – den sista vågen’ ställer frågor om vad politikerna och militären visste om tragedin – och om den verkligen var en olycka.

Filippa Wallestam, Chief Content Officer, NENT Group: “Estoniakatastrofen är ständigt närvarande i våra minnen, och det senaste avslöjandet har förnyat kraven på en heltäckande och oberoende utredning. Målet med vår dramatisering är att ställa viktiga frågor, samtidigt som vi med stor hänsyn vill skildra vad som hände på Östersjön den där djupt tragiska natten.”

Serien är skapad och regisseras av Charlotte Brändström, som tidigare har regisserat avsnitt av stora internationella produktioner som ‘The Witcher’, ‘The Man in the High Castle’ och ‘Madam Secretary’. Brändström utvecklar serien tillsammans med Paolo Vacirca (‘Hypnotisören’).

Charlotte Brändström: “Att göra drama baserat på verkliga händelser är en stor utmaning. Ambitionen är inte att dramatisera vad vi redan vet, utan att visa det som vi annars inte skulle få se. Vi vill ställa frågor om vad som egentligen hände på Estonia, och varför.”

‘Estonia – den sista vågen’ (engelsk titel: ‘Estonia: The Last Wave’) produceras av Scandinavian Content Group i samarbete med ITV Studios.

Julie Meldal-Johnsen, EVP Global Content, ITV Studios: “Förlisningen av Estonia var djupt chockerande och vi känner oss hedrade att arbeta med NENT Group, Paolo, Charlotte och deras kreativa team för att kasta ljus på händelsen och mysteriet som fortfarande omger den.”

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group planerar att släppa minst 40 originalproduktioner under 2021. Under de senaste tre månaderna har ‘The Head’; ‘Happily Married’; ‘Professionals’; säsong två av ‘Friheten’; ‘Orca’; säsong två av ‘The American Runestone’; ‘Cryptid’; ‘Lyckoviken’; ‘Ambassadören’; säsong två av ‘Fixi i Playland’; säsong två av ‘Älska mig’; och ‘Catwalk’ haft premiär på Viaplay.

Nyligen meddelade originalproduktioner är ‘Zebrarummet’; ‘Threesome’; ‘Suedi’; säsong två av ‘Stella Blómkvist’; säsong två av ‘Wisting’; ‘The Box’; ‘Två systrar’; ‘Thunder in My Heart’; ‘Furia’; ‘Close to Me’; ‘Try Hard’; ‘Max Anger’; ‘Dystopia’; ‘Pernille’; ‘The Swarm’; ‘Delete Me’; säsong två av ‘Det som göms i snö’; ‘Harmonica’; ‘Perfect People’; säsong två av ‘Förhöret’; ‘Huss’; säsong två av ‘Den som dräper’; säsong tre av ‘Fixi i Playland’; säsong två av ‘Heder’; ‘Home Invasion’; ‘The Defeated’; och ‘Margeaux’.

NENT Groups ‘Wisting’ har visats på BBC Four och Sundance Now; ‘ALEX’ har sålts i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Lionsgate för en nyinspelning i USA; ‘Friheten’ har köpts av Canal+ och Topic; ‘Heder’ har sålts till RTL och VRT; ‘Den som dräper’ finns på BBC och ARTE; och ‘Mias magiska värld’ har lanserats på Sky Kids.

Under 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerade i amerikanska studion Picturestart.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)

Om ITV Studios
ITV Studios is a creator, producer and distributor of world-leading programmes that people can’t get enough of. We connect millions of people every day and shape and reflect the world they live in, we are More Than TV.

ITV Studios is home to some of the best creative minds, crafting over 8,400 hours of original programming across 55 production labels. Our global footprint spans 13 countries including the UK, US, Australia, France, Germany, The Nordics, Italy and the Netherlands and our global distribution business sells our catalogue of 46,000+ hours to broadcasters and platforms around the world.

ITV Studios is part of ITV PLC, which includes the UK’s largest commercial broadcaster.