NENT Group utvidgar sin koncernledning

• Roberta Alenius och My Perrone utses till nya medlemmar i NENT Groups koncernledning
  • Både utnämningarna gäller med omedelbar verkan
  • NENT Group har nu en helt jämn könsfördelning bland de seniora beslutsfattare som rapporterar till VD

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har utnämnt Roberta Alenius, SVP och Head of Corporate Communications, och My Perrone, SVP, Group General Counsel och Company Secretary, till koncernledningen (Group Executive Management). Båda utnämningarna gäller med omedelbar verkan och Roberta och My kommer rapportera till Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group.

Roberta Alenius började på NENT Group i september 2020 och är bolagets kommunikationschef med övergripande ansvar för extern- och internkommunikationen. Hon var tidigare kommunikationschef för Telia Sverige, externkommunikationschef för Nordea Group och presschef och talesperson för den svenska regeringen.

My Perrone började på NENT Group i oktober 2011 och har innehaft en rad seniora legala befattningar inom företaget innan hon utsågs till Group General Counsel i februari 2020 med ansvar för koncernens juridikfunktion. Hon har tidigare varit advokat på advokatfirmor som Magnusson och Setterwalls samt bolagsjurist på V&S Group.

Som en följd av dessa utnämningar kommer NENT Groups koncernledningsgrupp att bestå av fem kvinnor och sex män, med en 50/50 könsfördelning bland de direktrapporterande till VD.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Vårt sätt att arbeta byggs på en funktionell modell med tydliga mandat och effektivt beslutsfattande. Att utnämna Roberta och My till vår koncernledning kommer göra oss ännu mer samordnade och effektiva när vi ska ta vår streamingtjänst Viaplay till 10 nya marknader fram till 2023. Det är också en viktig milstolpe i vår strävan efter ett jämlikt och diversifierat ledarskap. Jag är stolt och glad över att vi internt har så många talangfulla framtida ledare med olika bakgrund som kan spela en avgörande roll i vår framgång.”

I samband med dessa utnämningar blir Legal en separat funktion i verksamheten. Corporate Communications har varit en egen funktion sedan den 1 september 2020.

En komplett lista på NENT Groups koncernledningsmedlemmar och styrelsemedlemmar kan hittas här.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande streamingföretag och vår vision är att bli Europas främsta streamingbolag. Vår streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land och lanseras i Estland, Lettland, Litauen, Polen och USA under 2021, med lansering i ytterligare fem marknader fram till 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Roberta Alenius, Head of Corporate Communications: +46 70 270 72 17)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)