NENT Group värvar ‘Huss’ som nästa originalproduktion

• ‘Huss’ samproduceras av tyska ZDF, ZDF Enterprises och svenska Kanal 5
  • Seriens huvudroller spelas av Karin Franz Körlof och Kajsa Ernst
  • NENT Group planerar att släppa åtminstone 20 originalproduktioner varje år

Det svenska polisdramat ‘Huss’ är nästa originalproduktion från Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag. Serien samproduceras av tyska ZDF, ZDF Enterprises och svenska Kanal 5 och för samman några av Sveriges ledande kreativa talanger både framför och bakom kameran. ‘Huss’ kommer att ha exklusiv premiär över hela Norden på NENT Groups streamingtjänst Viaplay.

Nyutexaminerade polisen Katarina Huss (Karin Franz Körlof: ‘Vår tid är nu’; ‘Den allvarsamma leken’) börjar jobba på Göteborgs gator och måste snabbt lära sig hur man klarar vardagen. Brottsbekämpning är bara början, och förutom att Katarina behöver lära sig att läsa av sina kollegor och sin omgivning måste hon även vinna stöd från sin mamma Irene (Kajsa Ernst: ‘Sthlm Rekviem’) för sitt val av karriär.

I ‘Huss’ ser vi även Kardo Razzazi (NENT Groups ‘Heder’ och ‘ALEX’), Filip Berg (NENT Groups ‘Rig 45’ och ‘Svartsjön’) och Anders Berg (‘The Girl with the Dragon Tattoo’). Serien produceras av Daniel Gylling (BBC:s ‘Wallander’) på Yellow Bird och regisseras av Jörgen Bergmark (‘Gråzon’). Inspelning pågår just nu i Göteborg och produktionen har fått finansiellt stöd från Västra Götalandsregionens Produktionsrabatter (VGPR). Serien distribueras internationellt av ZDF Enterprises.

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Det krävs något alldeles extra för att stå ut i den oerhört tuffa konkurrens som finns i den nordiska krim-genren. ‘Huss’ är ett intensivt mänskligt drama som porträtterar bilden av en stad, en poliskår och en ambitiös ung polis som vill uppåt samtidigt som hon försöker göra det rätta. Göteborg är Karin Franz Körlofs hemstad och hon tillför en tydlig personlig touch till den här hårdföra och högst relevanta serien som är den senaste i raden av Viaplays unika satsning på nordiskt originaldrama.”

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group har nu lanserat 66 originalproduktioner och planerar att släppa åtminstone 20 varje år. Under de senaste 12 månaderna har ‘Food & Fire’; ‘Förhöret’; ‘Besatt’; säsong ett av ‘Älska mig’; säsong ett av ‘Fixi i Playland’; säsong ett av ‘Heder’; Manson's Bloodline’; säsong  två av ALEX’;Svenska synden’;Straight Forward’; säsong ett av ‘Sagasagor’; ‘Wisting’; ‘Den inre cirkeln’; säsong ett av ‘Den som dräper’;Hidden – Förstfödd’; och säsong två av ‘Det stora experimentet’ haft premiär.

Nyligen meddelade originalproduktioner från NENT Group är Konsten att leva längre’; säsong två av Den som dräper’; säsong två och tre av Fixi i Playland’; Mias magiska värld’; säsong två av Heder’; Vikingarnas sista resa’; ‘Lyckoviken; ‘Tjockare än vatten’; säsong två av ‘Advokaten; säsong två av Älska mig; ‘Maskineriet’; säsong tre av ‘Det stora experimentet’; säsong två av ‘Sagasagor’; ‘Åreakuten’; Partisan; säsong tre av ‘Ockupationen’; säsong ett och två av ‘American Runestone’; ‘Home Invasion’; ‘The Professionals’; ‘Shadowplay’; ‘Box 21’; säsong två av ‘Rig 45’; ‘Ambassadören’; ‘Margeaux’; ‘Cryptid’; ‘Kommando’; och ‘Cold Courage’.

Samtidigt som NENT Groups originalproduktioner slår tittarrekord på hemmaplan når de i allt större utsträckning även en internationell publik. Bland andra har ‘ALEX’ sålts till mediepartners i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Hollywoodstudion Lionsgate Television för en nyinspelning i USA; ‘Swedish Dicks’ visas på Pop TV i USA; ‘Svartsjön’ visas på BBC Four och på AMC Networks videostreamingtjänst Shudder; ‘Heder’ har sålts till RTL i Tyskland och till VRT i Belgien; och ‘Den som dräper’ finns på BBC och på ARTE.

I januari 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag, baserat i Storbritannien, med den prisbelönade oberoende studion FilmNation Entertainment. Det samägda bolaget kommer att utveckla, producera och finansiera manusbaserat innehåll för en internationell publik.

I maj 2019 meddelade NENT Group att man investerar i en minoritetsandel i det amerikanska produktionsbolaget Picturestart tillsammans med ledande industripartners. Picturestart, med säte i Los Angeles, grundades av den välrenommerade producenten Erik Feig. Picturestart kommer att skapa, medfinansiera och producera filmer och serier för den internationella marknaden som vänder sig mot unga vuxna.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of Public Relations; +46 73 699 26 95)