NENT Group vidtar ytterligare åtgärder för att motverka effekterna av coronaviruset

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har tidigare indikerat att spridningen av coronaviruset har en negativ påverkan på bolagets verksamhet, vilket riskerar att påverka NENT Groups tidigare meddelade ambition om lönsam tillväxt för helåret 2020. Påverkan omfattar minskat antal sportsändningar till följd av senarelagda eller inställda evenemang, lägre efterfrågan inom reklamförsäljningen, samt uppskjutna innehållsproduktioner.

NENT Group vidtar därför nu ett antal åtgärder för att minska bolagets kostnader (exklusive kostnader för sporträttigheter) med omkring 700 miljoner kronor, vilket till fullo kommer att påverka bolagets rapporterade resultat under 2020. Dessutom kommer bolagets styrelse för den kommande årsstämman inte att föreslå den tidigare indikerade utdelningen till aktieägarna om 7 kronor per aktie för 2019, eller något långsiktigt prestationsbaserat incitamentsprogram för 2020.

NENT Group har under den senaste veckan redan meddelat tillfälligt sänkta priser på sina sportpaket för Viaplay, att bolaget inte kommer att rapportera kostnader i resultaträkningen för senarelagda sportevenemang till dess att dessa evenemang blir av, att bolaget inte kommer att göra några nya betalningar för senarelagda sportevenemang till dess att dessa återupptas, samt att bolaget förväntar sig att erhålla kompensation för samtliga inställda sportevenemang.

De nya åtgärderna omfattar, men begränsas inte av, minskade program- och produktionskostnader, senarelagda eller inställda utvecklingsprojekt som inte är nödvändiga eller berör kärnverksamheten, sänkta försäljnings- och marknadsföringskostnader, samt att samtliga incitamentsprogram för ledande befattningshavare ställs in för 2020. Då bolaget har omorganiserats under de senaste månaderna för att anpassa organisationen för framtiden föreligger inte någon intention att säga upp fast anställd personal, men kostnader kommer att dras ned för frilansare och konsulter och nyanställningar kommer endast att genomföras för absolut nödvändiga funktioner. Alla icke-nödvändiga resor och representation har ställts in och bolaget förväntar sig att arbeta mer med befintliga IT-tjänster under lång tid framöver för distansarbete, projekt och möten över videokonferens. Dessa åtgärder tas för att skydda bolagets personal och den fortsatta verksamheten, samt den framtida potentialen i verksamheten när den nuvarande krisen är över.

NENT Group har en stabil finansiell position med 3,3 miljarder kronor av outnyttjade kreditfaciliteter och en kassa om 1,2 miljarder kronor. Koncernen avslutade 2019 med en total nettoskuld om 4 139 miljoner kronor (inklusive leasingåtaganden om 598 miljoner kronor), vilket motsvarar 2,2x EBITDA för de senaste 12 månaderna före jämförelsestörande poster. Styrelsen kommer också att föreslå för den kommande årsstämman att denna ger styrelsen mandat att från tid till annan besluta om återköp av egna aktier om upp till 10% av bolagets utestående aktier fram till årsstämman 2021.

Sammanslagningen av verksamheterna inom Viasat Consumer och Telenors Canal Digital fortgår planenligt och ansökan om godkännande av EU kommer att göras under de kommande dagarna. NENT Group kommer tillfälligt att pausa de tidigare meddelade planerna att sälja NENT Studios produktionsbolag inom reality och dokumentärer, branded entertainment och eventproduktion. NENT Group kommer som tidigare planerat att lansera sin streamingtjänst Viaplay på Island under våren.

Som tidigare meddelats har de tillfälligt prissänkta sportpaketen på Viaplay som säljs direkt till konsument över hela Norden mottagits väl och den totala kundbasen på Viaplay har fortsatt att öka med en mindre andel kunder som valt att säga upp sitt abonnemang. Tittarnivåerna har också fortsatt att öka där det totala antalet tittade minuter och det totala antalet startade strömmar (kunder med sportpaket ej medräknat) ökade med 24% respektive 25% mellan måndag och onsdag denna vecka jämfört med samma period under föregående vecka. Konsumtionen av hyr- och köpfilm (Transaction Video On Demand) ökade med 92% mellan måndag och onsdag denna vecka jämfört med samma period föregående vecka, med en ökning inom samtliga filmkategorier.

NENT Group har inte något bekräftat fall av COVID-19 bland sina medarbetare. Bolaget har vidtagit ett antal säkerhetsåtgärder för att skydda och kommunicera med sina medarbetare.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Det här är det tredje meddelandet som vi skickar ut under den senaste veckan om hur vi agerar snabbt och proaktivt till följd av den påverkan som coronaviruset har på vår verksamhet. Vi arbetar alltid för att ligga steget före när såväl möjligheter som utmaningar dyker upp, vilket vi även gör nu. Vi befinner oss i en situation som vi aldrig tidigare upplevt och som hela tiden utvecklas, men jag vill återigen säga att vi är i en fortsatt god position och vår verksamhet fortgår utan några större avbrott, vilket är till följd av våra robusta och flexibla plattformar och våra medarbetare.”

“Våra huvudsakliga prioriteringar är våra medarbetares välbefinnande och att vi fortsätter att leverera det största möjliga värdet till våra kunder. Åtgärderna som vi nu tar handlar om att säkra den långsiktiga hälsan och potentialen i vad som driver vår verksamhet – våra medarbetare, vårt innehåll och vår teknik. Antalet tittare och lyssnare samt streamingnivåerna på våra underhållningstjänster är mycket uppmuntrande då människor spenderar mer och mer tid med våra tjänster.”

“Den föreslagna justeringen i kompensation för våra ledande befattningshavare och aktieägare handlar om en harmonisering mellan de som arbetar i verksamheten och de som valt att investera i den. Som en representant för båda dessa grupper är jag övertygad om att dessa åtgärder är de rätta att ta givet den situation vi nu befinner oss i. Vi är väl finansierade för att fortsätta utveckla vår verksamhet och grunden i vår strategi och de möjligheter som vi har med våra streamingtjänster är oförändrade.”

Denna information är sådan information som Nordic Entertainment Group (NENT Group) (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 mars 2020 klockan 11.00.

press@nentgroup.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of External Communications; +46 73 699 27 09)