• Viaplay Group/

NENT Group vinner Premier League-rättigheterna i Nederländerna, Polen, Estland, Lettland och Litauen från 2022 till 2028

• Viaplay kommer att visa 380 direktsända Premier League-matcher i Nederländerna, Polen, Estland, Lettland och Litauen varje säsong
  • Viaplays bevakning kommer att inkludera lokala kommentatorer, experter och studioprogram i världsklass
  • NENT Group innehar redan Premier League-rättigheterna i Sverige, Danmark, Finland och Norge

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har säkrat de exklusiva medierättigheterna att visa Premier League, världens bästa och mest populära nationella fotbollsliga, direktsänt på sin streamingtjänst Viaplay i Nederländerna, Polen, Estland, Lettland och Litauen från 2022 till 2028. Det banbrytande avtalet på sex säsonger utökar NENT Groups långsiktiga partnerskap med Premier League till nio europeiska länder, och kommer att accelerera Viaplays position som hemvisten för premium streamad sport i NENT Groups nyaste marknader.

Varje säsong kommer Viaplay att visa 380 direktsända Premier League-matcher i Nederländerna, Polen, Estland, Lettland och Litauen, där supportrar kommer att kunna följa stjärnfyllda och globalt kända lag så som Manchester United, Liverpool, Arsenal, Manchester City, Tottenham Hotspur, Chelsea, Leicester City, Everton och West Ham United varje vecka. Viaplays omfattande Premier League-bevakning kommer att inkludera lokala kommentatorer, experter och studioprogram i världsklass.

Premier League sänds i över 190 länder och har mest TV-tittare globalt utav samtliga fotbollsligor. NENT Group innehar redan de exklusiva Premier League-rättigheterna i Sverige, Danmark och Finland till 2028, och från 2022 till 2028 i Norge.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Detta är ett signifikant steg i Viaplays expansionsresa! Vår långsiktiga, streamingledda approach, kombinerad med ett flermarknadsperspektiv, tillåter oss att vara en väldigt stark utmanare i att förvärva, utveckla och vara nytänkande kring världens mest prestigefyllda sporträttigheter. Premier League är utan tvivel kronjuvelen bland sporträttigheter, och vi ser fram emot att utöka vårt framgångsrika och långsiktiga partnerskap till nio länder med detta banbrytande avtal.”

Peter Nørrelund, Chief Sports Officer, NENT Group: “I över ett årtionde har vi levererat bevakning i världsklass av Premier League till nordiska supportrar, som är några av de mest dedikerade som finns. Våra erfarna teams, tillsammans med de bästa lokala talangerna, kommer att bygga på detta unika arv för att ta Premier League-sändningarna i Nederländerna, Polen, Estland, Lettland och Litauen till nästa nivå – vecka in och vecka ut, för många år framåt.”

Paul Molnar, Premier League Chief Media Officer: “Premier League är förtjusta över att utöka sitt partnerskap med NENT Group till att inkludera ytterligare fem marknader för sex säsonger fram till säsong 2027/28. NENT Group har ett exceptionellt track record av att erbjuda Premier League-supportrar enastående bevakning, och med samtliga 380 matcher tillgängliga via direktsändning, kommer det att finnas fler möjligheter för supportrar än någonsin tidigare att följa sitt team. Vi är väldigt nöjda över att NENT Group har valt Premier League som mittpunkten av deras internationella expansionsstrategi, som visar Premier Leagues förmåga att fånga supportrarnas intresse och driva affärstillväxt.”

Viaplay lanseras i Polen den 3 augusti med en unik kombination av Viaplay Originals, internationella filmer och serier, barninnehåll och premium direktsänd sport så som Bundesliga, UEFA Europa League och UEFA Europa Conference League fotboll, med Formel 1 från 2023. Tjänsten kommer till Nederländerna under första kvartalet 2022 med ett liknande brett erbjudande inklusive Bundesliga fotboll, Formel 1 och PDC dart.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land och i Estland, Lettland och Litauen. Viaplay lanseras i Polen och USA under 2021 och i Nederländerna under 2022, med lansering i ytterligare fyra marknader till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 2695)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

För att läsa NENT Groups integritetspolicy, klicka här