NENT Groups årsstämma 2021

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) höll idag årsstämma. Med anledning av den pågående coronaviruspandemin och för NENT Groups aktieägares säkerhet genomfördes årsstämman endast genom poströstning med stöd av tillfälliga lagregler.

Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöterna Anders Borg, Simon Duffy, Pernille Erenbjerg, Kristina Schauman och Natalie Tydeman samt valde Andrew House till ny styrelseledamot. Vidare valde årsstämman Pernille Erenbjerg till ny styrelseordförande.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen, och beslutade att NENT Groups balanserade vinstmedel ska föras över i ny räkning.

Stämman beslutade om att bevilja styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet för 2020.

Stämman beslutade att införa ett långsiktigt incitamentsprogram 2021 ("LTIP 2021") och att godkänna att bolaget ingår ett swap-avtal med tredje part för att säkra LTIP 2021, enligt vilket den tredje parten i eget namn ska förvärva och överlåta B-aktier i NENT Group till deltagarna i LTIP 2021. Stämman beslutade att avslå styrelsens förslag under dagordningens punkter 17(b)-(d), som föreslogs för att kunna leverera egna B-aktier till deltagarna i LTIP 2021.

Stämman beslutade även att:

• godkänna styrelsens ersättningsrapport 2020,
  • godkänna förslaget om ersättning till styrelsen och revisorn,
  • omvälja KPMG som revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2022. Tomas Gerhardsson kommer att utses till ny huvudansvarig revisor,
  • bemyndiga styrelsen att besluta om återköp av NENT Groups egna aktier, bland annat villkorat av att innehavet vid var tid inte överstiger 10 procent av det totala antalet aktier i NENT Group, och
  • ändra NENT Groups bolagsordning för att uppfylla formella krav enligt aktiebolagslagen.

Vid ett konstituerande styrelsemöte efter årsstämman utsågs ett revisionsutskott och ett ersättningsutskott. Simon Duffy utsågs till ordförande i revisionsutskottet och Kristina Schauman, Anders Borg och Andrew House till ledamöter i revisionsutskottet. Natalie Tydeman utsågs till ordförande för ersättningsutskottet och Anders Borg och Andrew House utsågs till ledamöter i ersättningsutskottet.

Fullständig dokumentation avseende årsstämmans beslut finns på NENT Groups hemsida (www.nentgroup.com).

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande streamingföretag och vår vision är att bli Europas främsta streamingbolag. Vår streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land och i Estland, Lettland och Litauen. Viaplay lanseras i Polen och USA under 2021, med lansering i ytterligare fem marknader fram till 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

Informationen lämnades för offentliggörande av nedanstående kontaktperson den 19 maj klockan 1630 CET.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 2695)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)