NENT Groups första estniska Viaplay Original är ‘Who Shot Otto Mueller?’

• Jaan Rekkor, Tambet Tuisk och Märt Avandi leder ett estniskt stjärncast
  • Kriminaldramaserien är regisserad av René Vilbre och skriven av Birk Rohelend
  • ‘Who Shot Otto Mueller’ kommer ha premiär exklusivt på Viaplay

En extraordinär uppställning av Estlands största kreativa talanger går samman med Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, för att skapa det första estniska Viaplay Originalet någonsin. Regisserad av prisvinnande René Vilbre och skriven av Birk Rohelend, den spännande kriminaldramaserien ‘Who Shot Otto Mueller?’ har stjärnorna Jaan Rekkor, Tambet Tuisk och Märt Avandi i huvudrollerna och kommer ha premiär exklusivt på NENT Groups streamingtjänst Viaplay i Estland och hela Baltikum.

René Vilbres senaste arbete inkluderar den framgångsrika ‘Class Reunion’-filmtrilogin, som är bland de mest inkomstbringande filmerna i Estlands biohistoria. Hans nästa film, ‘Estonian Funeral’, släpps under sensommaren. Birk Rohelend är en framgångsrik författare och skapare av en utav Estlands största TV-serier, ‘The Pillowclub’, för närvarande på sin 14e säsong, tillsammans med lokala succédramaserierna ‘The Trap’, ‘Wicked Girls’ och ‘Restart’.

I Viaplay Originalet ‘Who Shot Otto Mueller?’, hittas en känd affärsman och tidigare sovjetisk brottningsstjärna mördad i sin herrgård på sin 65e födelsedag. Detektiver förhör åtta familjemedlemmar i omgångar, och mörka sanningar om en framgångsrik och mäktig man som en gång dödade en varg med sina bara händer kommer gradvis fram. Alla har en historia om Otto Mueller – och alla har ett motiv att döda honom.

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Den här banbrytande serien säger allt om Viaplays berättelseambitioner för Estland. Genom att föra samman de bästa lokala talangerna att berätta de mest relevanta lokala historierna, vill vi hjälpa till att ta estniskt streamat innehåll till nästa nivå. ‘Who Shot Otto Mueller?’ ger en smart, komplex och väldigt estländsk tvist till ett klassiskt kriminalformat bevisat att få tittare världen över att rysa av spänning.”

‘Who Shot Otto Mueller?’ är producerad av Tallinn-baserade Cuba Films, ett produktionsbolag med över 10 års bakgrund inom kommersiella serier och TV vars arbete har mottagit erkännande av Estlands prestigefyllda Golden Egg-festival. Inspelningen startar i början av september nära Tallinn.

Viaplay lanserades i Estland, Lettland och Litauen den 9 mars med ett paket som erbjuder lokala och internationella serier, filmer och barninnehåll, tillsammans med premium direktsänd sport som Formel 1 motorsport, NHL ishockey, och UEFA Champions League, UEFA Europa League, UEFA Conference League och Bundesliga fotboll.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande streamingföretag och vår vision är att bli Europas främsta streamingbolag. Vår streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land och i Estland, Lettland och Litauen. Viaplay lanseras i Polen och USA under 2021, med lansering i ytterligare fem marknader fram till 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 2695)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)