NENT Groups nästa originalserie är säsong två av ‘Det som göms i snö’

• Kristallen-vinnaren Robert Gustafsson har huvudrollen i andra säsongen av hyllat kriminaldrama
  • Första säsongen har sålts internationellt till Acorn TV och Canal+
  • NENT Group planerar att släppa åtminstone 30 originalproduktioner under 2020

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, gör en andra säsong av det hyllade svenska kriminaldramat ‘Det som göms i snö’. Kristallen-vinnaren Robert Gustafsson återvänder i huvudrollen i serien som baseras på en idé av den kända kriminologen och författaren Leif G.W. Persson. Andra säsongen av ‘Det som göms i snö’ har exklusiv nordisk premiär på NENT Groups streamingtjänst Viaplay i början av 2021.

I den andra säsongen fortsätter detektiven Peter Wendel (Robert Gustafsson: ‘Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann’) att försöka hålla ihop sitt bräckliga psyke – och sitt stökiga kallafall-team – samtidigt som han löser ett mysterium baserat på ett av Sveriges mest ökända kriminalfall. Ia Langhammar (NENT Groups ‘Älska mig’) återkommer även hon i sin roll från den första säsongen.

Robert Gustafsson vann Kristallen för Årets manliga skådespelare 2019 för sin insats i den första säsongen av ‘Det som göms i snö’ (engelsk titel: ‘The Truth Will Out’), som även nominerades i ytterligare två kategorier. Serien har sålts till Acorn TV i Nord- och Sydamerika, Europa, Oceanien och Afrika, samt till Canal+ i Polen.

Aron Levander (‘Jordskott’) och Hans Jörlind, manusförfattarna från säsong ett av ‘Det som göms i snö’, skriver även den andra säsongen och för regi står Kristian Petri (‘Atlanten’) och Daniel di Grado (NENT Groups ‘Hidden – Förstfödd’). Alexia Wennberg och Eiffel Mattsson (‘Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann’) är producenter för Yellow Bird. Inspelningen börjar under våren och Banijay Rights distribuerar serien internationellt.

Serien i sex avsnitt samproduceras med Discovery Networks Sweden. Den andra säsongen av ‘Det som göms i snö’ visas senare på Discoverys plattformar i Sverige.

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Robert Gustafsson är en oerhört begåvad skådespelare och hans gestaltning i första säsongen av ‘Det som göms i snö’ är en av senare års höjdpunkter inom nordiskt drama. Både tittare och kritiker har omfamnat den här spännande, intelligenta och engagerande serien, och den andra säsongen tar dess blandning av psykologiskt djup och tematisk bredd till en ny nivå.”

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group har nu lanserat 72 originalproduktioner och planerar att släppa åtminstone 30 under 2020. Under de senaste sex månaderna har ‘Box 21’; ‘Konsten att leva längre’; säsong tre av ‘Ockupationen’; säsong tre av ‘Det stora experimentet’; ‘Food & Fire’; säsong ett avFörhöret’; ‘Aniara’; ‘Besatt’; säsong ett av ‘Älska mig’; säsong ett av ‘Fixi i Playland’; och säsong ett av ‘Heder’ haft premiär.

Nyligen meddelade originalproduktioner från NENT Group är ‘Harmonica’; säsong två av ‘Friheten’; Perfect People’; säsong två av Förhöret’; Huss’; säsong två av Den som dräper’; säsong två och tre av Fixi i Playland’; Mias magiska värld’; säsong två av Heder’; Vikingarnas sista resa’; ‘Lyckoviken; ‘Tjockare än vatten’; säsong två av ‘Advokaten; säsong två av Älska mig; ‘Maskineriet’; säsong två av ‘Sagasagor’; ‘Åreakuten’; Partisan; säsong ett och två av ‘American Runestone’; ‘Home Invasion’; ‘The Professionals’; ‘Shadowplay’; säsong två av ‘Rig 45’; ‘Ambassadören’; ‘Margeaux’; ‘Cryptid’; ‘Kommando’; och ‘Cold Courage’.

Samtidigt som NENT Groups originalproduktioner slår tittarrekord på hemmaplan når de i allt större utsträckning även en internationell publik. Bland andra har ‘ALEX’ sålts till mediepartners i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Hollywoodstudion Lionsgate Television för en nyinspelning i USA; ‘Friheten’ har köpts av Canal+ och Topic; ‘Heder’ har sålts till RTL och VRT; och ‘Den som dräper’ finns på BBC och ARTE.

I januari 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag, baserat i Storbritannien, med den prisbelönade oberoende studion FilmNation Entertainment. I maj 2019 meddelade NENT Group att man investerar i en minoritetsandel i det amerikanska produktionsbolaget Picturestart tillsammans med ledande industripartners.

press@nentgroup.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)