NENT Groups norska succéserie ‘Pørni’ får två ytterligare säsonger

• Säsong ett av ‘Pørni’ satt premiärrekord för ett norskt Viaplay Original
  • Skaparen och stjärnan av ‘Pørni’, Henriette Steenstrup, återvänder för säsong två och tre
  • NENT Group planerar att släppa minst 40 originalproduktioner under 2021

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har förnyat den framgångsrika norska komedidramaserien ‘Pørni’ för en andra och tredje säsong. Den första säsongen av ‘Pørni’, som har skapats av Henriette Steenstrup som även spelar huvudrollen, har blivit kritikerrosad som en av Norges bästa serier de senaste åren. Serien satt ett nytt rekord för den mest framgångsrika premiären för ett norskt Viaplay Original när den lanserades på NENT Groups streamingtjänst Viaplay i början av maj.

“En klassiker”, “en pärla” och “ett litet konstverk” är bara några få av de utmärkelser NENT Groups ‘Pørni’ har mottagits av norska recensenter. De två nya säsongerna av serien kommer att fortsätta den bitterljuva berättelsen om Pørni (Henriette Steenstrup: ‘Ragnarok’; ‘Lilyhammer’; vinnare av Dragon Award vid Göteborg Film Festival 2020 för ‘Barn’), en medelålders ensamförälder som alltid sätter andra först – trots att hon önskar mer av livet för sig själv.

Henriette Steenstrup: “Mottagning hittills har varit otroligt bra och sen blev plötsligt idén av att skapa mer av ‘Pørni’ extremt skrämmande, men självklart väldigt spännande också. Vi har så många planer för de nästa två säsongerna.”

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Familjelivet kan ibland kännas som ett ständigt kompromissande, vilket kan vara en av anledningarna till att ‘Pørni’ blivit så väl mottagen av tittarna. Det här är en skildring av en kvinnas balansgång i livet, som i sig själv gör att balansen blir precis rätt: ‘Pørni’ är både komisk och tragisk, ibland obekväm och framförallt charmig. Vi satsar på talanger och har gjort Viaplay till hemvisten för Henriette Steenstrups första egna serie, så det är därför otroligt glädjande att ge ‘Pørni’ två nya säsonger.”

‘Pørni’ säsong två filmas för närvarande i Oslo och har premiär exklusivt på Viaplay i 2022. Återvändande skådespelare från första säsongen inkluderar Jon Ranes (‘Ut och stjäla hästar’), Vivild Falk Berg, Gunnar Eiriksson (‘Twin’), Johanna Mørck och Nils Ole Oftebro, och Charlotte Blom (‘Pørni’ säsong ett) fortsätter som regissör. Serien produceras av Monster.

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group planerar att släppa minst 40 originalproduktioner under 2021. Under de senaste tre månaderna har säsong ett av ‘Pørni’; säsong tre av ‘Fixi i Playland’; ‘Glaciär’; säsong två av ‘Heder’; säsong två av ‘Den som dräper’; ‘Huss’; ‘Delete Me’; och ‘Vi barn från Bahnhof Zoo’ haft premiär på Viaplay.

Nyligen meddelade originalproduktioner är ‘Red Election’; ‘Hilma’; ‘Billy the Kid’; ‘Sisterhood’; ‘Who Shot Otto Mueller?’; en serie om Börje Salming; ‘Fadime’; ‘Taylors Island’; ‘Kin’; ‘What about Monica’; ‘Trom’; ‘RIKET EXODUS’; ‘Made in Oslo’; ‘Estonia – den sista vågen’; ‘Zebrarummet’; ‘Threesome’; ‘Suedi’; säsong två av ‘Stella Blómkvist’; säsong två av ‘Wisting’; ‘The Box’; ‘Två systrar’; ‘Thunder in My Heart’; ‘Furia’; ‘Close to Me’; ‘Try Hard’; ‘Max Anger’; ‘Dystopia’; ‘The Swarm’; säsong två av ‘Det som göms i snö’; ‘Harmonica’; ‘Perfect People’; säsong två av ‘Förhöret’; ‘Home Invasion’; och ‘Margeaux’.

NENT Group kommer att producera två engelskspråkiga storfilmer varje år. Företaget har även etablerat ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerat i amerikanska studion Picturestart.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande streamingföretag och vår vision är att bli Europas främsta streamingbolag. Vår streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land och i Estland, Lettland och Litauen. Viaplay lanseras i Polen och USA under 2021, med lansering i ytterligare fem marknader fram till 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 2695)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)