NENT Groups originalsuccéserie ‘Heder’ återvänder för en ny säsong

• Kvinnoledd serie utforskar ojämlikhet och orättvisa och är en av NENT Groups mest tittade Viaplay Originals
  • ‘Heder’ har sålts i 60 marknader och utvecklas för fyra nyinspelningar
  • NENT Group planerar att släppa minst 40 originalproduktioner under 2021

Nordic Entertainment Group (NENT Group) släpper en tredje säsong av sin kritikerrosade och kommersiellt framgångsrika kvinnoledda serie ‘Heder’ på streamingtjänsten Viaplay under 2022. En av de mest tittade Viaplay Originals hittills, utforskar kriminaldramat ‘Heder’ högaktuella frågor om ojämlikhet och orättvisa, och har redan sålts i 60 marknader samt utvecklas för fyra nyinspelningar.

Ett terrordåd kopplat till Incel-subkulturen (‘involuntarily celibate’, dvs ofrivilligt celibat) är den dramatiska starten på den nya säsongen av ‘Heder’, där de fyra kollegorna vid Stockholms advokatbyrå Heder står inför oförlikneliga personliga risker och etiska dilemman. Deras åtagande att försvara kvinnors rättigheter och samhällets mest exploaterade personer är starkare än någonsin – men kan deras ideal överleva både dagens utmaningar och hemligheter från förr?

Nordiska topptalanger Alexandra Rapaport (‘Gåsmamman’), Eva Röse (‘Locked Down’), Anja Lundqvist (‘Tillsammans’) och Julia Dufvenius (‘Modus’) återvänder i sina huvudroller och som exekutiva producenter. Serien är baserad på en idé av Sofia Helin (‘Bron’) som har utvecklats av Rapaport, Röse, Lundqvist och Dufvenius.

Alexandra Rapaport: “Jag är stolt över och förväntansfull inför vår tredje säsong, som kommer bli sjukt spännande! Vår serie har ett tydligt existensberättigande och vår publik har överöst oss med kärlek, så vi ska göra allt vi kan för att förvalta detta förtroende från Viaplay och publiken och göra en hållkäften säsong.”

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Det som startade som ett personligt projekt för några av Sveriges ledande skådespelare är nu en nordisk och internationell framgångssaga som är mer relevant än någonsin. ‘Heder’ är underhållning i högklass och mer – vi har hört från tittare som efter att ha sett denna serie känt att de kan rapportera trakassierer. Att förnya för en tredje säsong känns både spännande och brådskande.”

Den tredje säsongen av ‘Heder’ (engelsk titel: ‘Honour’) är regisserad av Joakim Eliasson (‘Gåsmamman’) och producerad av Bigster. Alla säsonger distribueras globalt av Eccho Rights. Inspelningarna startar i höst.

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group planerar att släppa minst 40 originalproduktioner under 2021. Under de senaste tre månaderna har ‘Dystopia’; ‘Max Anger’; ‘Thunder in My Heart’; ‘Try Hard’; säsong ett av ‘Pørni’; säsong tre av ‘Fixi i Playland’; ‘Glaciär’; säsong två av ‘Heder’; säsong två av ‘Den som dräper’; och ‘Huss’ haft premiär på Viaplay.

Nyligen meddelade originalproduktioner är säsong tre och fyra av ‘Lyckoviken’; ‘The Holiday’; säsong två och tre av ‘Pørni’; ‘Red Election’; ‘Hilma’; ‘Billy the Kid’; ‘Sisterhood’; ‘Who Shot Otto Mueller?’; en serie om Börje Salming; ‘Fadime’; ‘Taylors Island’; ‘Kin’; ‘What about Monica’; ‘Trom’; ‘RIKET EXODUS’; ‘Made in Oslo’; ‘Estonia – den sista vågen’; ‘Zebrarummet’; ‘Threesome’; ‘Suedi’; säsong två av ‘Stella Blómkvist’; säsong två av ‘Wisting’; ‘The Box’; ‘Två systrar’; ‘Furia’; ‘Close to Me’; ‘The Swarm’; säsong två av ‘Det som göms i snö’; ‘Harmonica’; ‘Perfect People’; säsong två av ‘Förhöret’; ‘Home Invasion’; och ‘Margeaux’.

NENT Group kommer att producera två engelskspråkiga storfilmer varje år. Företaget har även etablerat ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerat i amerikanska studion Picturestart.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land och i Estland, Lettland och Litauen. Viaplay lanseras i Polen och USA under 2021 och i Nederländerna under 2022, med lansering i ytterligare fyra marknader fram till 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 2695)

investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram