NENT Groups populära barnserie ‘Fixi i Playland’ återvänder för två nya säsonger

• Säsong ett är NENT Groups mest framgångsrika originalproducerade barnserie
  • ‘Fixi i Playland’ använder sig av ‘performance capture’- och VR-animationsteknik från NENT Groups egna studio
  • NENT Group planerar att släppa åtminstone 20 originalproduktioner varje år

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, skapar två nya säsonger av sin populära barnserie ‘Fixi i Playland’. Den animerade serien satte rekord för mest sedda premiärhelg för en originalproducerad barnserie på NENT Groups streamingtjänst Viaplay under hösten 2019 och är ett starkt exempel på NENT Groups teknikledarskap och högkvalitativa storytelling för barn. Säsong två av ‘Fixi i Playland’ har exklusiv premiär i hela Norden på Viaplay 2020.

‘Fixi i Playland’ (engelsk titel: ‘Fixi in Playland’) handlar om Fixi, en animerad ekorre med en robotarm som bor bakom Viaplay-skärmen. Fixi uppmuntrar tittare i åldern 5-8 år att lösa gåtor och interagera med en rad engagerande karaktärer samt inspirerar till både tekniklärande och motion. Fixi har dessutom en egen sång och dans som finns tillgängliga på Spotify och YouTube.

Serien använder sig av ‘performance capture’- och virtual reality (VR)-animationsteknik från StudioV, NENT Groups egna VR-studio. Precis som säsong ett produceras säsong två och tre av Splay One som är en del av NENT Studios. Premiärdatum för säsong tre släpps under 2020.

NENT Groups lista av originalproducerade barnserier inkluderar även ‘Det stora experimentet’ och ‘Sagasagor’ – varav båda nyligen förnyades för nya säsonger – samt ‘Peppy Pals’ och ‘Mias magiska värld’. I augusti blev ‘Sagasagor’ nominerad till Årets Barnprogram på Kristallen-galan. ‘Det stora experimentet’ vann samma pris 2017 vilket var första gången utmärkelsen gick till en barnserie framtagen för en streamingtjänst.

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Det här är en av NENT Groups mest unika originalproduktioner oavsett genre. ‘Fixi i Playland’ är vår alldeles egna produktion, från idé till animering i världsklass i vår VR-studio. Att vi släpper två nya säsonger reflekterar seriens oerhört positiva mottagande – och som förälder själv är jag jätteglad att mina egna barn har tillgång till en så pass informativ serie. Med sin betoning på lärande och en hälsosam livsstil är Fixi en väldigt modern karaktär och en fantastisk ambassadör för Viaplays barninnehåll. Dessa nya säsonger kommer fortsätta att både tänja på teknikgränserna och bredda vyn för yngre tittare runt om i Norden.”

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group har nu lanserat 63 originalproduktioner och planerar att släppa åtminstone 20 varje år. Under de senaste 12 månaderna har säsong ett av ‘Älska mig’; säsong ett av ‘Fixi i Playland’; säsong ett av ‘Heder’; ‘Manson’s Bloodline’; säsong två av ‘ALEX’; ‘Svenska synden’; ‘Straight Forward’; säsong ett av ‘Sagasagor’; ‘Wisting’; ‘Den inre cirkeln’; ‘Den som dräper – Fångad av mörkret’; ‘Hidden – Förstfödd’; säsong två av ‘Det stora experimentet’; ‘Det som göms i snö’; ‘Four Hands Menu’; och ‘Friheten’ haft premiär.

Nyligen meddelade originalproduktioner från NENT Group är ‘Mias magiska värld’; säsong två av ‘Heder’; ‘Vikingarnas sista resa’; ‘Lyckoviken’; säsong tre av ‘Tjockare än vatten’; säsong två av ‘Advokaten’; säsong två av ‘Älska mig’; ‘Maskineriet’; säsong tre av ‘Det stora experimentet’; säsong två av ‘Sagasagor’; ‘Food & Fire’; ‘Åreakuten’; ‘Besatt’; ‘Partisan’; säsong tre av ‘Ockupationen’; säsong ett och två av ‘American Runestone’; ‘Home Invasion’; ‘The Professionals’; ‘Shadowplay’; ‘Box 21’; säsong två av ‘Rig 45’; ‘Ambassadören’; ‘Margeaux’; ‘Cryptid’; ‘Kommando’; ‘Förhöret’; och ‘Cold Courage’.

Samtidigt som NENT Groups originalproduktioner slår tittarrekord på hemmaplan når de i allt större utsträckning även en internationell publik. Bland andra har ‘ALEX’ sålts till mediepartners i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Hollywoodstudion Lionsgate Television för en nyinspelning i USA; ‘Swedish Dicks’ visas på Pop TV i USA; ‘Svartsjön’ visas på BBC Four och på AMC Networks videostreamingtjänst Shudder; och ‘Heder’ har sålts till RTL i Tyskland och till VRT i Belgien.

I januari 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag, baserat i Storbritannien, med den prisbelönade oberoende studion FilmNation Entertainment. Det samägda bolaget kommer att utveckla, producera och finansiera manusbaserat innehåll för en internationell publik.

I maj 2019 meddelade NENT Group att man investerar i en minoritetsandel i det amerikanska produktionsbolaget Picturestart tillsammans med ledande industripartners. Picturestart, med säte i Los Angeles, grundades av den välrenommerade producenten Erik Feig. Picturestart kommer att skapa, medfinansiera och producera filmer och serier för den internationella marknaden som vänder sig mot unga vuxna.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of Public Relations; +46 73 699 26 95)