NENT Groups succéserie ‘Wisting’ återvänder för en ny säsong

• Sven Nordin (‘Valkyrien’) återses i huvudrollen i det norska kriminaldramat
  • Säsong ett har visats på BBC Four och Sundance Now
  • NENT Group planerar att släppa minst 40 originalproduktioner under 2021

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, släpper en andra säsong av sitt framgångsrika norska kriminaldrama ‘Wisting’ under våren 2021 med Sven Nordin (‘Valkyrien’) återigen i huvudrollen. Säsong ett hyllades av såväl tittare som kritiker världen över och visades på BBC Four i Storbritannien och Sundance Now i USA. Den nya säsongen av ‘Wisting’ kommer att ha exklusiv premiär på NENT Groups streamingtjänst Viaplay i Norden och Baltikum.

Hyllad av brittiska The Guardian som “den bästa Nordic noir-serien någonsin” och av amerikanska The Wall Street Journal som “smart sammanflätad” och “med ett fantastiskt djup” slog den första säsongen av ‘Wisting’ tittarrekord på Viaplay och är en av NENT Groups mest framgångsrika originalserier hittills. I januari 2020 nominerades första avsnittet till en prestigefylld Edgar Award, ansedd vara kriminalgenrens svar på Oscars, i USA.

I den andra säsongen tar Larvik-polisen William Wisting (Sven Nordin) sig an två av de svåraste fallen i hela sin karriär. Först tar han upp jakten på en förrymd mördare som måste hittas innan mördaren hinner att slå till igen och sedan behöver han lösa det makabra mysteriet som uppstår när en okänd kvinnas huvud återfinns spetsat på en påle mitt i Larviks centrum.

Filippa Wallestam, Chief Content Officer, NENT Group: “Polisen William Wisting kan möjligtvis vara Norges mest eftertraktade man! Den första säsongen var en milstolpe, både för Viaplays position som hemvisten för unikt nordiskt berättande och för hela noir-genren, och sedan dess har tittarna bett om en uppföljare. ‘Wisting’ säsong två blir en av de mest efterlängtade premiärerna inom streaming under våren 2021.”

Sven Nordin: “Jag är tacksam och ödmjuk över den positiva respons vi fick för första säsongen, och det är så roligt att vi äntligen får göra mer ‘Wisting’. Vi alla har längtat efter att komma igång igen.”

Serien är baserad på Jørn Lier Horsts böcker om William Wisting, som har sålts i mer än 1,2 miljoner exemplar bara i Norge och har översätts till 30 språk.

I andra säsongen återvänder även Thea Green Lundberg och Mads Ousdal i sina roller. Serien i åtta delar är skriven och regisserad av Trygve Allister Diesen (‘Det tredje ögat’), med Vegard Steiro Amundsen (‘Wisting’ säsong ett) och Jadranko Mehic (‘Lilyhammer’) som medförfattare, och produceras av Cinenord i samarbete med tyska ARD Degeto. Inspelningarna drog igång tidigt i oktober.

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group planerar att släppa minst 40 originalproduktioner under 2021. Under de senaste tre månaderna har ‘Ambassadören’; säsong två av ‘Fixi i Playland’; säsong två av ‘Älska mig’; ‘Catwalk’; ‘Partisan’; och säsong två av ‘Mias magiska värld’ haft premiär på Viaplay.

Nyligen meddelade originalproduktioner är ‘The Box’; ‘Två systrar’; ‘Thunder in My Heart’; ‘Furia’; ‘Close to Me’; ‘Try Hard’; ‘Max Anger’; ‘Dystopia’; ‘The Head’; ‘Pernille’; ‘Orca’; ‘The Swarm’; ‘Delete Me’; säsong två av ‘Det som göms i snö’; ‘Harmonica’; säsong två av ‘Friheten’; ‘Perfect People’; säsong två av ‘Förhöret’; ‘Huss’; säsong två av ‘Den som dräper’; säsong tre av ‘Fixi i Playland’; säsong två av ‘Heder’; ‘Lyckoviken’; säsong två av ‘The American Runestone’; ‘Home Invasion’; ‘Professionals’; ‘Shadowplay’; ‘Margeaux’; ‘Cryptid’; och ‘Kommando’.

NENT Groups ‘ALEX’ har sålts i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Lionsgate för en nyinspelning i USA; ‘Friheten’ har köpts av Canal+ och Topic; ‘Heder’ har sålts till RTL och VRT; ‘Den som dräper’ finns på BBC och ARTE; och ‘Mias magiska värld’ har lanserats på Sky Kids.

Under 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerade i amerikanska studion Picturestart.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)