NENT Groups Viaplay blir hayus första plattformspartner i Polen och Baltikum

• Viaplay blir realitystreamingtjänsten hayus första plattformspartner i Polen, Estland, Lettland och Litauen
  • hayu innehåller realityserier i toppklass som inkluderar en bred variation program om kändisar, livsstil, hem och design, dejting, matlagning, mode och true crime
  • Globala succéserier som blir tillgängliga på Viaplay inkluderar ‘Keeping Up With the Kardashians’, ‘The Real Housewives’ och ‘Below Deck’

Nordic Entertainment Group (NENT Group) och NBCUniversal har överenskommit ett flerårigt avtal som gör NENT Groups streamingtjänst Viaplay till realitystreamingtjänsten hayus första plattformspartner i Polen, Estland, Lettland och Litauen. Följaktligen kommer många av världens mest populära realityserier att bli tillgängliga för tittare i alla fyra länder från hösten 2021 som en del av ett Viaplay-abonnemang.

Avtalet inkluderar de senaste säsongerna och varje avsnitt av internationella realitysuccéer som ‘Keeping Up With the Kardashians’, ‘Below Deck’, ‘Million Dollar Listing’ och ‘The Real Housewives’. Tjänsten erbjuder ett omfattande val inom en bred variation program om kändisar, livsstil, hem och design, dejting, matlagning, mode och true crime.

Under partnerskapets första år blir fler än 1000 avsnitt tillgängliga i en hayu-sektion på Viaplay, och en majoritet av nya hayu-program kommer att ha premiär på Viaplay samma dag som i USA.

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Reality-format levererar känslor, drama och tittarlojalitet som konkurrerar med innehåll i vilken kategori som helst. Globalt kända hayu-serier som ‘Keeping Up With the Kardashians’ och ‘The Real Housewives’ kommer att hitta en entusiastisk publik i Viaplays fyra nyaste länder, där vår unika kombination av Viaplay Originals, internationella filmer och serier, barninnehåll och direktsänd sport redan formar en ny spännande verklighet för streamingbranschen.”

Hendrik McDermott, Managing Director, Direct To Consumer – Global, hayu: “Europa fortsätter att vara ett huvudfokus i hayus pågående tillväxtstrategi och detta spännande partnerskap med NENT Group – vår första plattformspartner i Polen, Estland, Lettland och Litauen – gör det ännu enklare för Viaplay-abonnenter att få tillgång till hayus omfattande erbjudande av det bästa realityinnehållet från USA, annonsfritt.”

Viaplay lanserades i Polen i augusti 2021 och i Estland, Lettland och Litauen i mars 2021. I alla fyra länder erbjuder tjänsten en unik kombination av Viaplay Originals, internationella filmer och serier, barninnehåll och premium direktsänd sport.

Om NENT Group
Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen och Polen. Viaplay lanseras i USA under 2021 och i Nederländerna och Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).

Om hayu
From NBCUniversal, hayu is the first and only all-reality subscription video-on-demand service of its kind – available in 27 markets globally across: Australia, Austria, Belgium, Canada, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Hong Kong, Hungary, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, the Netherlands, Norway, the Philippines, Poland, Portugal, Singapore, Spain, Sweden, Switzerland, and the UK on a full array of devices (mobile, tablet, laptop, connected TVs and selected consoles) at www.hayu.com

Shows and episodes are downloadable to watch-on-the-go, including Keeping Up With the Kardashians and its spin-offs – along with The Real Housewives, Below Deck and Million Dollar Listing franchises. The majority of US shows debut on the service the same day as their US launch.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

För att läsa mer om NENT Group och dataskydd, klicka här