NENT Groups Viaplay blir hemvist för PDC Home Tour dart

• PDC Home Tour visar världens bästa professionella dartspelare som tävlar hemifrån i direktsändning
  • Turneringen visas på Viaplay varje dag fram till mitten av maj
  • NENT Group har rättigheterna att varje år visa mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina streamingtjänster och TV-kanaler

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har förvärvat de nordiska rättigheterna till Professional Darts Corporation (PDC) Home Tour, en ny global dartturnering där världens bästa professionella spelare tävlar mot varandra hemifrån i direktsändning. PDC Home Tour visas varje dag fram till mitten av maj på NENT Groups streamingtjänst Viaplay.

När de flesta stora sportevenemangen för närvarande är uppskjutna på grund av spridningen av coronaviruset, erbjuder PDC Home Tour direktsänd sport på en daglig basis till NENT Groups sportabonnenter i Norden. Superstjärnor som regerande världsmästaren Peter ‘Snakebite’ Wright och tvåfaldiga Grand Slam of Darts-vinnaren Gerwyn ‘Iceman’ Price medverkar i den innovativa turneringen, där varje spelare sätter upp en kamera bredvid sin dartboard hemma och matcherna koordineras på distans av en programledare.

Varje sändning har ett självständigt gruppspel med fyra spelare som tävlar i sex matcher där den första att ta fem “legs” vinner matchen. Gruppvinnarna går sedan vidare till turneringens andra fas. De 32 sändningarna levererar totalt 96 direktsända timmar och hela 192 matcher.

Kim Mikkelsen, NENT Group Head of Sport: “Den rådande globala situationen saknar motstycke och vi letar kontinuerligt efter sätt att fortsätta underhålla våra tittare med unika sportupplevelser. Vi har skapat nya studioprogram och presenterat klassiskt innehåll i kreativa format som har varit väldigt populära. Samtidigt vet vi hur stark längtan efter direktsänd sport är. Vi är därför glada att erbjuda nästan 100 timmars dart i världsklass på Viaplay under den kommande månaden – från spelarnas egna hem raka vägen till fansens vardagsrum.”

NENT Group har även de exklusiva nordiska rättigheterna till PDC World Darts Championship, Premier League Darts, World Matchplay, World Grand Prix och Grand Slam of Darts. NENT Group och PDC arrangerar också Nordic Darts Masters som samlar världens bästa spelare i Köpenhamn och planeras att äga rum senare i år.

NENT Group har rättigheterna att varje år visa mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina streamingtjänster och TV-kanaler, inklusive ishockey från NHL och KHL, UEFA Champions League och UEFA EURO 2020, Premier League, Bundesliga, Ligue 1, UEFA Europa League och UEFA Europa Conference League, Formel 1, IndyCar, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC, tennis, basket, handboll och golf. Från 2021 blir NENT Group den nordiska hemvisten för vintersport från FIS.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)