Peter Nørrelund lämnar Viaplay Group

Peter Nørrelund, Viaplay Group EVP och Chief Sports Officer, har beslutat sig för att lämna sin roll efter mer än 20 framgångsrika år på bolaget. Nørrelund började på Modern Times Group (MTG) i Danmark 2003 och befordrades till sportchef för koncernen 2013. Efter uppdelningen av MTG och Nordic Entertainment Group (nu Viaplay Group) 2018 var Nørrelund först rådgivare kring sporträttigheter till Anders Jensen, VD och koncernchef, Viaplay Group, och blev Chief Sports Officer 2020.

Anders Jensen, VD och koncernchef, Viaplay Group: “Det har varit ett sant nöje att jobba tillsammans med Peter när vi har byggt Viaplay Group till den europeiska tungviktaren inom sport-streaming som vi är idag. Peter har spelat en viktig roll i vår framgång på våra 11 europeiska marknader. Efter en lång och framgångsrik karriär på bolaget är det bara naturligt att Peter nu vill ta sig an nya professionella utmaningar, och vi önskar honom det allra bästa.”

Peter Nørrelund: “Jag är tacksam över att ha varit en del av en sådan fantastisk resa som spänner sig över de två senaste decennierna. Enligt mig är Viaplay det snabbaste och mest innovativa mediabolaget – och de dynamiska lanseringarna på nya marknader under de senaste åren har varit den mest spännande tiden i mitt yrkesverksamma liv. Nu är det dags att prova någonting nytt, och jag lämnar Viaplay Sports på topp och redo för nästa fas. Viaplay har en utmärkt portfölj av sporträttigheter och ett starkt operationellt team som ska säkerställa att Viaplay alltid ligger i framkant när det gäller sport i världsklass.”

Nørrelund lämnar över sina ansvarsområden under april och är tillgänglig för bolaget under sin uppsägningstid. Anders Jensen tar över ansvaret för Viaplay Sports fram tills att en efterträdare eller en uppdaterad organisationsstruktur presenteras.

Viaplay Group AB (publ) är den internationella underhållningsleverantören. Vår streamingtjänst Viaplay finns på direkt-till-konsument-basis i alla nordiska och baltiska länder, Polen, Nederländerna, Storbritannien, USA och Kanada. Varje dag underhåller vi miljoner av kunder med vårt unika innehållserbjudande, vilket inkluderar hyllade Viaplay Series, Films och mer, samt en unik uppsättning av premium direktsänd sport. Dessutom blir Viaplays berättande tillgängligt till partners runt om i världen genom det innovativa brandade innehållskonceptet Viaplay Select. Från streaming till TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag, är vårt syfte att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B').

press@viaplaygroup.com (eller: +46 73 699 1700)
investors@viaplaygroup.com (eller: +44 7768 440 414)

viaplaygroup.com / LinkedIn / Twitter / Instagram / Facebook

För att läsa mer om Viaplay Group och dataskydd, klicka här