Sahar Kupersmidt utsedd till SVP & Head of Nordic DTH TV

• Sahar Kupersmidt i ny roll inom NENT Group med nordiskt ansvar för Viasats operatörsverksamhet inom satellit
  • Mahmoud Mustapha utsedd till VP & Head of Pay TV Sverige

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har utsett Sahar Kupersmidt till SVP & Head of Nordic DTH TV. Sahar kommer att leda NENT Groups utveckling av Viasats operatörsverksamhet inom satellit med erbjudandet av betal-TV-tjänster till kunder i Danmark, Finland, Norge och Sverige.

I sin nya roll kommer Sahar att ha ett övergripande nordiskt ansvar för försäljning, strategi och affärsutveckling för Viasats operatörsverksamhet inom satellit. De lokala organisationerna är fortsatt ansvariga för respektive lands försäljning och marknadsföring, distributionsavtal med lokala partners, samt för Viasats bredbandserbjudande (Sverige).

Sahar började på NENT Group 2007 där hon haft flera ledande roller, senast som ansvarig för Viasat i Sverige. I februari 2018 utsågs hon till 'Årets kvinnliga förebild' på Telekomgalan. Sahar kommer att rapportera till NENT Groups VD och koncernchef Anders Jensen och ingå i bolagets koncernledning (Group Executive Management).

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Varje dag når vi på NENT Group miljontals kunder genom våra streaming- och broadcastingtjänster. Viasat är ett av de starkaste varumärkena i Norden inom underhållning och har en fantastisk potential. Sahars kompetens, kommersiella fokus och unika förmåga att inspirera är starka tillgångar när vi nu stärker upp vår organisation inom Viasat med centralt fokus i kombination med lokalt ansvar för försäljning och marknadsföring.”

Sahar Kupersmidt, SVP & Head of Nordic DTH TV, NENT Group: “Det har varit ett privilegium att leda det fantastiska teamet på Viasat i Sverige där vi tillsammans har åstadkommit så mycket, och nu ser jag fram emot att jobba ihop med mina talangfulla kollegor över hela Norden. Våra medarbetare, vårt innehåll och vår teknik säkerställer att vi kommer att leda den här konkurrensutsatta marknaden under många år framöver.”

I och med Sahars utnämning har Mahmoud Mustapha, tidigare Director of Product and Customer Experience för Viasat Sverige, utsetts till VP & Head of Pay TV Sverige.

Mahmoud Mustapha, VP & Head of Pay TV Sverige, NENT Group: “Jag är hedrad över förtroendet att få efterträda Sahar Kupersmidt och fortsätta leda Viasat i Sverige till nya framgångar. Vi har en unik position inom betal-TV och har på kort tid utvecklat ett bredbandserbjudande i världsklass. Nu fokuserar vi på att göra Viasat, med de allra bästa sporterna, filmerna och serierna, så tillgängligt som möjligt för marknaden där våra prioriteringar är att förstärka vår position inom satellit, utöka vårt bredbandserbjudande och jobba ännu närmare våra partners.”

Både Sahar Kupersmidt och Mahmoud Mustapha tillträder sina nya roller med omedelbar verkan.

Nordic Entertainment Group (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att möjliggöra de bästa och bredaste underhållningsupplevelserna – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är en del av Modern Times Group MTG AB (publ.)), en ledande internationell digital underhållningskoncern som är noterad på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’). Enligt ett liggande förslag föreslås NENT Group att noteras som ett separat bolag på Nasdaq Stockholm under mars 2019.

press@nentgroup.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)

NENT är en del av MTG; för att läsa vår integritetspolicy, klicka här