Serien ‘Pojkar’ för unga vuxna är Viaplays senaste danska Original

• ‘Pojkar’ är skapad och regisserad av 27-åriga Jonas Risvig
  • Dramat i åtta avsnitt produceras av REinvent Studios
  • Viaplay planerar att släppa minst 60 Originals under 2022

Den prisbelönade 27-åriga regissören Jonas Risvig skapar och regisserar Viaplays nästa danska Original, dramat ‘Pojkar’ för unga vuxna. ‘Pojkar’ utforskar teman som vänskap, överträdelser och innebörden av att vara fast mellan olika världar, baserad på Risvigs egna erfarenheter från att växa upp i en liten dansk stad. Serien i åtta avsnitt har en stjärnensemble av nya danska talanger och har exklusiv premiär på Viaplay under 2022.

Varje söndagsmorgon samlas 10 unga män i Silkeborg för att sjunga i kyrkans kör. Gruppen har skapat ett nära band genom åren, och när klockorna tystnar möts de för att tänja på sina gränser och testa vuxenlivets förbjudna nöjen. Men när en av killarna drunknar under mystiska omständigheter sätts deras sammanhållning och lojalitet på ett ultimat prov.

Jonas Risvigs kortfilm ‘We Are All Leaving’ från 2019 fick Publikum-priset och ytterligare två nomineringar på Ekko Shortlist Awards i Danmark, och hans senaste serier för unga vuxna, ‘Grænser’ och ‘Centrum’, är brett hyllade av tittare och kritiker.

Jonas Risvig: “Det är spännande att skapa en sådan dramatisk och relevant serie i staden där jag växte upp. Jag tror att de flesta kan känna igen sig i att vara en del av en grupp där man går lite längre än i andra sammanhang, vilket även definierar personen man blir i slutändan – till det bättre eller sämre.”

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Vår senaste serie för unga vuxna spelar på kontraster – skyldighet och skuldlöshet, ljus och mörker, och framförallt barndom och mognad. Jonas är del av en ny generation av talangfulla nordiska filmskapare som visar komplexiteten i att växa upp idag. Viaplays serier för unga vuxna är några av våra mest framgångsrika oavsett genre, och vi stöttar kreatörer i alla åldrar i berättandet av historier som är både relaterbara och utmanande.”

I ‘Pojkar’ (dansk titel: ‘Drenge’; engelsk titel: ‘Boys’) medverkar både debutanter och etablerade namn så som Viktor Hjelmsø, Sylvester Byder (‘Erna i krig’), Karoline Hamm (‘Equinox’), Dar Salim (‘Förhöret’) och Julie Christiansen (‘While We Live’).

Serien produceras av REinvent Studios med Rikke Ennis som exekutiv producent och Sofie Siboni som producent, och är skriven av Mikkel Sørensen och Lars Bang. Inspelningen har nyligen avslutats i Silkeborg. Produktionen har fått finansiering från Den Vestdanske Filmpulje.

Viaplays tidigare serier för unga vuxna inkluderar den svenska Kristallenvinnaren år 2021 ‘Thunder in My Heart’, skapad av Amy Deasismont, och det norska dramat ‘Delete Me’.

Om Viaplay Originals

Viaplay planerar att släppa minst 60 Originals under 2022. Under de senaste tre månaderna har ‘The Prize of Silence’; ‘The Box’; ‘Kin’; ‘The Trick’; ‘Sort Of’; ‘Red Election’; ‘Suedi’; ‘Furia’; säsong två av ‘Det som göms i snö’; och ‘Close to Me’ haft premiär på Viaplay.

Nyligen meddelade Originals är ‘Drömmaren – Karen Blixen blir till’; ‘Fenris’; ‘Guldtransporten’; ‘Billy the Kid’; ‘Last Light’; ‘Cell 8’; ‘Elvira’; ‘North Sea Connection’; ‘Limbo’; ‘Litvinenko’; ‘Karma och Jonar’; ‘Ronja’; ‘Ida tar ansvar’; säsong två av ‘Maskineriet’; ‘The Uninhabitable Earth’; ‘Polish Murderesses’, ‘Black Dog’ och ‘Freedom of the Swallow’; säsong två av ‘Partisan’; säsong tre av ‘Heder’; säsong tre och fyra av ‘Lyckoviken’; ‘The Holiday’; säsong två och tre av ‘Pørni’; ‘Hilma’; ‘Sisterhood’; ‘Who Shot Otto Mueller?’; en serie om Börje Salming; ‘Fadime’; ‘Taylors Island’; ‘What about Monica’; ‘Trom’; ‘RIKET EXODUS’; ‘Made in Oslo’; ‘Estonia – den sista vågen’; säsong två av ‘Stella Blómkvist’; säsong två av ‘Wisting’; ‘The Swarm’; ‘Harmonica’; ‘Perfect People’; och ‘Margeaux’.

Två engelskspråkiga storfilmer kommer att produceras för Viaplay varje år. NENT Group har även etablerat ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerat i amerikanska studion Picturestart.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen och Polen. Viaplay lanseras i USA under 2021 och i Nederländerna och Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

För att läsa mer om NENT Group och dataskydd, klicka här