Splay och Nice One blir SplayOne

• Två bolag inom Nordic Entertainment Group går ihop och skapar ett nordiskt powerhouse inom branded entertainment
  • SplayOne startar sin nordiska verksamhet under hösten 2018; Vigor Sörman blir VD för det nya bolaget
  • SplayOne kommer att vara ett helägt bolag till NENT Group och en del av NENT Studios

Splay och Nice One, två bolag inom Nordic Entertainment Group (NENT Group), kommer att slås samman och skapa SplayOne, ett nytt nordiskt powerhouse inom branded entertainment som kommer att ingår i NENT Group:s studioverksamhet; NENT Studios.

Som Nordens ledande digitala videonätverk och digitala mediahus, hjälper Splay varumärken att bli framgångsrika i sociala medier. Nice One är en innehållspartner sprungen ur underhållningsindustrin som hjälper varumärken att skapa format och idéer som når bortom traditionell reklam. Båda företagen ingår idag i NENT Group (Nice One som ett helägt dotterbolag), men driver för närvarande sina verksamheter självständigt.

Det nya företaget SplayOne kommer att fokusera på att skapa varumärkesdrivet digitalt innehåll som hjälper annonsörer att engagera en publik över ett antal olika plattformar. Bolaget kommer att ha totalt 116 anställda i Danmark, Finland, Norge och Sverige och vara ett helägt bolag till NENT Group. SplayOne kommer att ingå i NENT Studios, en verksamhet som omfattar 31 företag i 17 länder.

Vigor Sörman, grundare och nuvarande VD för Splay, kommer att bli VD för SplayOne. Anna Hammerlid Tollesson, nuvarande VD för Nice One, fortsätter som VD för SplayOne Sverige. SplayOnes lokala ledning i Sverige kommer även att bestå av Mårten Forslund, Viktor Linnell, Emanuel Eddyson och Mikael Ljung.

Anders Jensen, VD och koncernchef för NENT Group: "Varje dag hjälper Splay och Nice One företag att utveckla och förbättra sina varumärken genom att skapa engagerande innehåll för millennials på ett flertal olika plattformar. Att föra dessa begåvade innehållsskapare samman som SplayOne kommer att ge det nya företaget en unik position på den nordiska marknaden för varumärkesdrivet innehåll."

Morten Mogensen, VD för NENT Studios: "NENT Studios består av några av de mest välansedda och prisade produktionsbolagen i branschen och vi är glada över att få välkomna ännu en fantastisk storyteller till familjen med SplayOne. Splay och Nice One är en perfekt kombination där båda bolagen är experter inom det växande området branded entertainment. Med denna sammanslagning kommer vi kunna skapa ett ännu starkare innehåll för våra kunder."

Vigor Sörman, VD för SplayOne: "Framgångsrik content marketing handlar om underhållande innehåll och om smart distribution. SplayOne sticker ut inom båda områdena och kommer att göra det möjligt för varumärken att tränga igenom bruset på ett effektivt och relevant sätt. Vi kommer att bygga ett nordiskt powerhouse inom branded entertainment."

Ytterligare detaljer om SplayOnes varumärke, organisation och strategi presenteras i början av hösten.

Nordic Entertainment Group (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att möjliggöra de bästa och bredaste underhållningsupplevelserna – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är en del av Modern Times Group MTG AB (publ.)), en ledande internationell digital underhållningskoncern som är noterad på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’). Enligt ett liggande förslag föreslås NENT Group att noteras som ett separat bolag på Nasdaq Stockholm under det andra halvåret 2018.

press@nentgroup.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)
investors@nentgroup.com (eller Stefan Lycke, Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14)

NENT är en del av MTG; för att läsa vår integritetspolicy, klicka här