Valberedningens förslag till val av styrelseordförande

Inför årsstämman i Nordic Entertainment Group AB (publ) (“NENT Group”), som hålls onsdagen den 19 maj 2021, har NENT Groups nuvarande styrelseordförande David Chance avböjt omval. Valberedningen i NENT Group föreslår att Pernille Erenbjerg väljs till ny styrelseordförande.

Pernille Erenbjerg har verkat som ledamot i NENT Groups styrelse sedan maj 2020 och var tidigare VD och koncernchef för TDC, en ledande leverantör av integrerade kommunikations- och underhållningstjänster i Danmark och Norge. Pernille är för närvarande vice ordförande i det danska internationella bioteknikbolaget Genmab, vice ordförande i Millicom International Cellular, samt styrelseledamot både i Nordea, Nordens största finanskoncern, samt i Nordic Connectivity AB, en leverantör av fiberbaserad datakommunikation i norra Europa.

Erik Durhan, valberedningens ordförande: “Pernille känner TMT-branschen utan och innan efter att under många år ha lett en konvergerande leverantör av kommunikations- och underhållningstjänster genom omfattande transformation. Hennes strategiska, operationella och finansiella erfarenheter och insikter kommer att vara mycket värdefulla vid ledningen av styrelsens arbete, när NENT Group nu accelererar sin utveckling både i Norden och internationellt för att bli Europas främsta streamingbolag.

“NENT Groups styrelse speglar kompletterande kompetenser och perspektiv med en kombination av strategiska, operationella och finansiella insikter och ledarskap. Den här kombinationen är avgörande för vidareutvecklingen av NENT Groups streaming- och sändningsverksamheter, samt för att kunna dra fördel av ändrade konsumentbeteenden, ta vara på tillväxtmöjligheter och skapa långsiktigt värde för aktieägare.”

Valberedningen består av Vegard Torsnes utsedd av Norges Bank; Joachim Spetz utsedd av Swedbank Robur Fonder; Erik Durhan utsedd av Nordea Fonder; samt NENT Groups styrelseordförande David Chance. Valberedningens ledamöter utsåg Erik Durhan till valberedningens ordförande vid sitt första möte.

Valberedningens förslag avseende styrelseledamöter kommer att presenteras i sinom tid och valberedningens fullständiga förslag kommer att presenteras i kallelsen till NENT Groups årsstämma.

press@nentgroup.com (eller Roberta Alenius, Head of Corporate Communications; +46 70 270 72 17)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer; +44 7768 440 414)