Viaplay, Eleventh Hour Films och Ian Rankin samarbetar på ny ‘Rebus’-storserie

• Hyllade manusförfattaren Gregory Burke skapar och skriver premiumdramaserien baserad på Ian Rankins internationellt bästsäljande ‘Rebus’-detektivböcker, med Burke och Rankin som exekutiva producenter
  • Serien i sex delar är Viaplay Groups första dramakommission i Storbritannien och den första Rebus-TV-serien på nästan 15 år
  • Viaplay lanserade i Storbritannien den 1 november

Viaplay, Eleventh Hour Films och den internationellt bästsäljande författaren Ian Rankin samarbetar på en ny storserie om Rankins ikoniska detektiv, Kommissarie John Rebus, inspirerad av det direkt igenkänningsbara universumet av Rankins böcker. Serien i sex delar utspelar sig i nutida Edinburgh och placerar Rebus i centrum av en ny spännande berättelse skapad av manusförfattaren Gregory Burke (‘Entebbe’; ‘‘71’). Serien representerar Viaplay Groups första dramakommission i Storbritannien och den första Rebus-TV-serien på nästan 15 år.

I dramat är Rebus i 30-årsåldern, nyskild och nedgraderad till kriminalinspektör. Han har en ny kollega, kriminalkonstapeln Siobhan Clarke, och kämpar för att hantera förändringarna som sker i sitt liv och sin karriär. Samtidigt njuter Rebus dotter, Sammy, och exfru Rhona, av en förmögen tillvaro med Rhonas nya partner – medan Rebus bror Michael inser att i ett samhälle där klasskillnaderna bara blir större, är det inte längre en frestelse att ta genvägar för att försörja din familj, utan en nödvändighet.

Ian Rankins Kommissarie Rebus-romaner och andra spänningsromaner har sålt över 30 miljoner exemplar, har blivit översatta till 36 språk, med en stor fanskara i Storbritannien, USA, Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien, Sverige, Danmark, Norge, Nederländerna, Turkiet och Finland, och har toppat Sunday Times och New York Times bästsäljarlistor. Rankin har mottagit en OBE för tjänster till litteraturen och adlades 2022. Hans senaste roman, ‘A Heart Full of Headstones’, publicerades i oktober 2022.

Sir Ian Rankin: “Det är enormt spännande att Rebus återvänder till våra skärmar och det är ett privilegium att ha Gregory Burke som skriver manuset. Jag har varit ett fan sedan ‘Gagarin Way’ och vet att han förstår Rebus-världen och den fascinerande huvudkaraktären. Jag är så glad att Viaplay och Eleventh Hour är med i detta banbrytande projekt och längtar till att kunna dela resultatet!”

Filippa Wallestam, Viaplay Group Chief Content Officer: “Sir Ian Rankin är ett globalt berättarfenomen, och att samarbeta för att ta Rebus till en ny generation av tittare är ett fantastiskt sätt för Viaplay att presentera oss i Storbritannien. Denna ambitiösa serie utforskar familjeliv, moral och klass i det brittiska samhället genom en spännande och känsloladdad berättelse. Allt detta med Edinburgh som bakgrund, en plats Rankins läsare känner till så väl. Tillsammans med Gregory Burke och teamet på Eleventh Hour Films kommer vi att skapa en oförglömlig serie med skotska rötter, internationell potential och universella teman.”

Jill Green, VD, Eleventh Hour Films: “Sir Ian Rankin och Gregory Burke är en drömduo. De kommer att se till att ‘Rebus’ levererar på ett riktigt autentiskt, spännande och nytt sätt. För Eleventh Hour Films, Viaplay och Skottland, känns det som om tajmingen för detta projekt är helt rätt.”

Gregory Burke är en välmeriterad teater-, film- och TV-författare. Hans prisvinnande pjäser inkluderar ‘Gagarin Way’ (Traverse/National Theatre, 2001) och ‘Black Watch’ (National Theatre of Scotland, World Tour, 2006). Hans manus för ‘‘71’ (Warp/Crab Apple Films) vann Best Writer Film/TV på BAFTA Scotland Awards 2016. Burke har nyligen arbetat på ett 4 x 60-drama för ITVX, ‘Six Four’ (House Productions) med Kevin McKidd och Vinette Robinson i huvudrollerna och med regi av Ben A. Williams.

Skådespelarna och regissören för den nya produktionen annonseras inom kort, och inspelningen planeras att starta under våren 2023. Flera säsonger planeras och serien produceras av Eleventh Hour Films med Jill Green, Paula Cuddy och Eve Gutierrez som exekutiva producenter, och med Isabelle Hultén och Tomas Axelsson som exekutiva producenter för Viaplay Group. Ian Rankin och Gregory Burke är med som exekutiva producenter. Global försäljning hanteras av Viaplay Content Distribution.

Viaplay lanserade i Storbritannien den 1 november med ett unikt erbjudande av prisvinnande Viaplay Originals, kurerat tredjepartsinnehåll och direktsänd sport. Lanseringen tar Viaplays direkt-till-konsument-närvaro till 11 länder, med USA och Kanada som följer tidigt under 2023.

Om Viaplay Originals

Viaplay planerar att släppa minst 70 Originals under 2022. Kommande Originals inkluderar ‘Human to Human’; ‘Sex Drömmar Kärlek’; ‘Veronika’; ‘I kärlekens namn’; ‘På gatan där jag bor’; ‘Min skuld’; ‘Call Me Dad’; ‘Strandhotellet’; ‘Roombeek’; ‘Hör upp!’; ‘Slutet på sommaren’; ‘R.I.P. Henry’; ‘Thunder in My Heart’ säsong två; ‘Leva Life’; ‘Det är något som inte stämmer’; ‘Det kunde varit vi’; ‘Threesome’ säsong två; ‘R.S.V.P.’; ‘Fästningen’; ‘The Hunt for Jasper S.’; ‘Liv Ullmann: The Road Less Travelled’; ‘Den som dräper’ säsong tre; ‘Förhöret’ säsong tre; ‘Meningen med livet’; ‘Something Stupid’; ‘The Guilty’; ‘Stockholms Blodbad’; ‘Delete Me’ säsong två; ‘Guldtransporten’; ‘Elvira’; ‘North Sea Connection’; ‘Limbo’; ‘Litvinenko’; ‘Karma och Jonar’; ‘Ronja’; ‘The Uninhabitable Earth’; ‘Murderesses’; ‘Pørni’ säsong tre; ‘Hilma’; en serie om Börje Salming; och ‘The Swarm’.

Två engelskspråkiga storfilmer kommer att produceras av Viaplay varje år. Bolaget har även etablerat ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerat i amerikanska studion Picturestart.

Viaplay Group AB (publ) är den internationella streamingutmanaren. Vår streamingtjänst Viaplay finns på direkt-till-konsument-basis i alla nordiska och baltiska länder, Polen, Nederländerna och Storbritannien, och vi expanderar snabbt med lansering i USA, Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz under 2023. Viaplay kommer att ha marknadsnärvaro i minst 21 länder vid slutet av 2023, inklusive minst fem partnermarknader för bolagets brandade innehållskoncept, Viaplay Select. Varje dag underhåller vi miljoner av kunder med vårt unika innehållserbjudande, vilket inkluderar hyllade Viaplay Originals och en unik uppsättning av premium direktsänd sport. Från streaming till TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag, är vårt syfte att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).

About Eleventh Hour Films:
Established in 2010, Eleventh Hour Films is an independent scripted production company which focuses on producing drama of the highest quality, both in the UK and internationally. Most recently EHF has adapted Anthony Horowitz’s best-selling novel Magpie Murders as a 6-part drama starring award winning actress Lesley Manville for PBS Masterpiece and BritBox UK and together with Boatrocker and Luti Media is in post production on Robyn Hood a Canadian set contemporary reimagining of the British legend for Corus. EHF enjoyed critical acclaim in 2020 with the launch of the globally successful Alex Rider spy series, a thrilling adaptation of the best-selling coming-of-age novels which has sold in over 100 territories worldwide. The company’s other productions include Foyle’s War, Safe House and Collision.

press@viaplaygroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@viaplaygroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

viaplaygroup.com / LinkedIn / Twitter / Instagram / Facebook

För att läsa mer om Viaplay Group och dataskydd, klicka här