Viaplay annonserar första nederländska Viaplay Originals

• ‘Something Stupid’ och ‘The Guilty’ blir Viaplays första nederländska manusbaserade serier
  • Saskia Noort och Liesbeth Strik är med bland topptalangerna som är involverade
  • Viaplay blir tillgänglig i Nederländerna från den 1 mars

Viaplay lanserar ‘Something Stupid’ och ‘The Guilty’ som sina första manusbaserade Viaplay Originals i Nederländerna. De olika och ambitiösa serierna sträcker sig från krimdrama till mörk komedi, och samlar några av landets mest spännande kreativa talanger. Nederländska, nordiska och internationella originalberättelser kommer att utgöra en av grundpelarna i Viaplays erbjudande i sin nyaste marknad, tillsammans med premium direktsänd sport, barninnehåll och Hollywood-filmer och -serier. Streamingtjänsterna STARZPLAY och hayu ingår också i ett vanligt Viaplay-abonnemang.

‘Something Stupid’ är skapad av bästsäljande romanförfattaren Saskia Noort, känd som Nederländernas deckardrottning med fler än 3 miljoner böcker sålda. En mörk komedi producerad av Levitate Film, följer ‘Something Stupid’ tre kvinnor i sökandet på hämnd på mannen som förrått dem, och utforskar teman som jämlikhet och utnyttjande i TV-branschen.

Saskia Noort: “Jag är superexalterad över att skriva min första originalserie för Viaplay. Och det är min första mörka komedi också – vilken ära att få denna chans. Jag kommer inte att göra er besvikna!”

I krimdramat ‘The Guilty’ (‘De Schuldige’) upptäcker en mor att hennes tonårsson har begått ett mord – och går extrema längder för att hålla honom fri från fängelse. Skriven av Liesbeth Strik (‘Hoe mijn keurige ouders in de bak belandden’; ‘Mijn Kleine Grote Broer’), produceras serien av Ginger Fiction, ett nytt bolag ägt av Vincent TV Producties med fokus på manusbaserat innehåll.

Liesbeth Strik: “Jag är väldigt exalterad över att göra ‘The Guilty’ för Viaplay. Det kommer att vara en psykologisk rysare om föräldraskap – en personlig berättelse om en mors kamp som jag är säker på kommer att locka en bred publik.”

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Viaplay har snabbt blivit en storspelare i internationellt drama och vi har höga ambitioner för Nederländerna. Precis som i våra nordiska marknader kommer vi att investera i den lokala kreativa branschen och samarbeta med de hetaste talangerna medan vi hjälper nya röster att utvecklas. Och som våra två första nederländska Viaplay Originals visar, kommer vi att berätta historier som är övertygande, tankeväckande och framför allt unika.”

Både serier produceras för Viaplay av Kennard Bos, med skådespelare och premiärdatum som annonseras i sinom tid. Viaplay lanserar i Nederländerna den 1 mars.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Polen och USA. Viaplay lanseras i Nederländerna och Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram