Viaplay blir exklusiva hemvisten för nya DreamWorks Animation TV-serier i sju länder

• Viaplay visar nya DreamWorks Animation-serier baserade på framgångsrika franchises som “Madagaskar”, “Croodarna” och “Draktränaren”
  • Avtalet inkluderar fler än 400 animerade, live-action och non-scripted avsnitt
  • Exklusivt avtal täcker de nordiska länderna, Nederländerna och Polen

Viaplay och NBCUniversal Global Distribution har tecknat ett flerårigt innehållspartnerskap som gör Viaplay till den exklusiva streaminghemvisten för DreamWorks Animation-serier i alla fem nordiska länder (Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island), Nederländerna och Polen. Viaplay kommer att erbjuda yngre tittare, med start under våren 2022, nya barnvänliga program från NBCU, inklusive över 400 avsnitt av DreamWorks TV-serier och efterlängtade nya serier baserade på DreamWorks Animations mest kända franchises.

Bland titlarna som har säkrats exklusivt för Viaplay genom partnerskapet finns animerade serier så som “Madagascar: A Little Wild”; “Abominable & The Invisible City”; “The Croods: Family Tree”; “Dragons: The Nine Realms” och “Dragons Rescue Riders: Heroes of the Sky”; och “TrollsTopia”.

Viaplay-tittare kommer dessutom att få möjligheten att se DreamWorks Animation-originalfilmerna som dessa serier är baserade på, tillsammans med klassiska franchises som “Shrek” och “Kung Fu Panda”.

Allt DreamWorks Animation-innehåll kommer att visas på Viaplay med dubbning eller undertexter på lokala språk.

Avtalet inkluderar även “Dodger”, det nya komedidramat från Universal International Studios, en division av Universal Studio Group, som har skapats av Emmy®-pristagaren och BAFTA-nominerade Rhys Thomas. Familjeäventyrserien har med Christopher Eccleston, David Threlfall, Billy Jenkins och Saira Choudhry. Ytterligare animerade titlar, non-scripted barninnehåll och live-action manusbaserade barnserier från Peacock, inklusive musikalkomedin “Take Note”, är också en del av avtalet.

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “I våra breda marknader vill vi att Viaplay erbjuder något för alla. Karaktärerna från DreamWorks Animation-franchises som “Madagaskar” och “Draktränaren” är favoriter hos yngre tittare runt om i världen. Vi är stolta över att bli den exklusiva hemvisten för nya serier med dessa direkt igenkända figurer – både i Norden och i våra nyaste marknader: Polen och Nederländerna.”

Belinda Menendez, President and Chief Revenue Officer, NBCUniversal Global Distribution: “Vi är glada över att utöka vår långvariga relation med Viaplay genom detta nya avtal. Vi är extremt stolta över vår omfattande portfölj av engagerande, barnvänliga berättelser från DreamWorks Animation, Universal International Studios, Peacock och fler. Vi kan inte bärga oss för att Viaplays tittare snart ska få uppleva en bred samling av älskade program som hela familjen kan njuta av tillsammans.”

I tillägg till högkvalitativt förvärvat innehåll har Viaplay skapat framgångsrika Viaplay Originals för barn som Kristallen-vinnaren “Det stora experimentet”; “Sagasagor”; och den kommande “Karma och Jonar”, producerad av Viaplay Studios förstklassiga 3D-animeringsteknik.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Polen och USA. Viaplay lanseras i Nederländerna och Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).

Om NBCUniversal Global Distribution
NBCUniversal Global Distribution is responsible for the licensing and distribution of NBCUniversal product to all forms of television and new media platforms in the U.S., Canada and in over 200 territories internationally. NBCUniversal’s content portfolio includes a vast and diverse library of more than 6,500 feature films and 170,000 television episodes, including current and classic titles, non-scripted programming, kids, sports, news, long-form and short-form programming from Universal Pictures, Focus Features, Universal Television, UCP, Universal International Studios, Sky Studios, NBC Late Night properties, DreamWorks Animation, Telemundo, and more, as well as locally produced content from around the world. Global Distribution is a division of Comcast NBCUniversal.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)
jennifer.hahn@nbcuni.com (VP, Publicity & Communications för NBCUniversal Global Distribution)

För att läsa mer om NENT Group och dataskydd, klicka här