Viaplay förnyar det danska succédramat ‘Förhöret’

• Lars Mikkelsen (‘The Witcher’) leder en stjärnensemble i psykologisk kriminalserie
  • ‘Förhöret’ är skapad och regisserad av Christoffer Boe (‘Smaken av hunger’)
  • Viaplay planerar att släppa minst 70 Originals under 2022

Viaplay har beställt en tredje och sista säsong av sin hyllade danska psykologiska kriminalserie ‘Förhöret’. Den innovativa serien leds av Hollywood-stjärnan Lars Mikkelsen (‘The Witcher’; ‘House of Cards’) och varje avsnitt erbjuder en intensiv och visuellt övertygande upplevelse strukturerad runt en enda konversation. ‘Förhöret’ är skapad och regisserad av prisvinnande Christoffer Boe (‘Warrior’; ‘Smaken av hunger’) och produceras av Miso Film, och den nya säsongen har premiär exklusivt på Viaplay senare i år.

I ‘Förhöret’ (dansk titel: ‘Forhøret’) sträcker sig listan på misstänkta för mordet på Christina Rasmussen från Köpenhamns undre värld till de högst ansedda inom näringslivet och polisen. Nu mottar affärsmannen Holger Lang (Lars Mikkelsen), som utnämnde Christina som sin arvtagare, en video som avslöjar att hon blev mördad av en yrkesmördare. Uppfylld av ilska konfronterar Lang sina kollegor, vänner och fiender i ett desperat försök att avslöja sanningen en gång för alla.

Inspelningen har nyligen startats i Köpenhamn, och säsong tre kommer återigen med en stjärnspäckad nordisk ensemble, med ytterligare talanger som annonseras inom kort. Säsong ett och två mottog åtta nomineringar på Robert-priset.

Christoffer Boe: “Holger Lang är både fascinerande och skrämmande – perfekt för en serie om mord. När vi träffade honom för första gången i säsong ett var han en potentiell mördare, men denna säsong tar han med oss hela vägen till hemligheterna bakom Christinas död. Det är fantastiskt att få stänga denna historia med Lars Mikkelsen i huvudrollen.”

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “‘Förhöret’ visar upp Nordic noirs viktigaste delar – spänning, psykologi och stil. Genom detta ger serien en plattform för oförglömligt skådespeleri och filmkonst, och förnyar hela genrens möjligheter. Vi ser fram emot att visa den sista säsongen till tittare så väl som kritiker.”

Serien i åtta avsnitt är skriven av Christoffer Boe och Lasse Kyed Rasmussen, och produceras av Jonas Allen och Peter Bose för Miso Film och exekutivt produceras av Marlene Billie Andreasen för Viaplay. ‘Förhöret’ distribueras internationellt av Fremantle.

Om Viaplay Originals

Viaplay planerar att släppa minst 70 Originals under 2022. Under de senaste tre månaderna har säsong två av ‘Pørni’; ‘Natascha Kampusch – A Lifetime in Prison’; ‘Harmonica’; ‘Trom’; ‘Ida tar ansvar’; säsong två av ‘Wisting’; och säsong tre av ‘Lyckoviken’ haft premiär på Viaplay.

Kommande Originals är ‘Meningen med livet’; ‘Something Stupid’ och ‘The Guilty’; ‘Stockholms Blodbad’; ‘Wozniacki & Lee’; ‘Delete Me’ säsong två; ‘Pojkar’; ‘Drömmaren – Karen Blixen blir till’; ‘Fenris’; ‘Guldtransporten’; ‘Billy the Kid’; ‘Last Light’; ‘Cell 8’; ‘Elvira’; ‘North Sea Connection’; ‘Limbo’; ‘Litvinenko’; ‘Karma och Jonar’; ‘Ronja’; ‘Maskineriet’ säsong två; ‘The Uninhabitable Earth’; ‘Polish Murderesses’, ‘Black Dog’ och ‘Freedom of the Swallow’; ‘Partisan’ säsong två; ‘Heder’ säsong tre; ‘Lyckoviken’ säsong fyra; ‘The Holiday’; ‘Pørni’ säsong tre; ‘Hilma’; ‘Sisterhood’; ‘Who Shot Otto Mueller?’; en serie om Börje Salming; ‘Fadime’; ‘Taylors Island’; ‘What about Monica’; ‘RIKET EXODUS’; ‘Made in Oslo’; ‘Estonia – den sista vågen’; ‘Stella Blómkvist’ säsong två; ‘The Swarm’; ‘Perfect People’; och ‘Margeaux’.

Två engelskspråkiga storfilmer kommer att produceras för Viaplay varje år. NENT Group har även etablerat ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerat i amerikanska studion Picturestart.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Polen, USA och Nederländerna. Viaplay lanseras i Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 1700)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

För att läsa mer om NENT Group och dataskydd, klicka här